Propagandainspektionen (vecka 19): Säkerhetsvalet 2024

Valaffischerna ute på stan låter vänta på sig några dagar till Sverige. I Tyskland - där jag befinner mig just nu - är det lite annorlunda. EU-valet gör sig påmint på gator och torg, även om det där jag är (i Erfurt), mest handlar om lokalvalet ännu så länge. Vi kommer tillbaka till Tyskland efter att ha spanat lite på hemmaplan först.


Vad ska valet handla om? 

Frågan om dagordningen definierar ofta ett val. Energivalet var namnet som statsvetarna i Göteborg gav det senaste riksdagsvalet och traditionen är lång att hitta på namn till svenska nationella val. Ofta är det sakfrågorna (Grispremievalet 1952, Miljövalet 1988), ibland personerna (Per-Albin-valet 1936, Westerbergvalet 1985) eller själva kampanjen (TV-valet 1960, Kosackvalet 1928) som får definiera valrörelsen. När vi blickar bakåt i EU-valshistorien finns inte samma tradition av att namnge valrörelserna och lyfter vi oss till en europeisk horisont verkar det också som att vi inte har en gemensam valkampanj överhuvudtaget utan många olika med nationella särdrag. Dessutom ofta med fokus på inrikespolitik. Ibland finns det några gemensamma drag som att det i många länder i 2009 och 2014 års kampanjer handlade om efterverkningar av den ekonomiska krisen. Går vi till senaste valrörelsen - 2019 - var det exempelvis tydligt att miljöfrågor var viktigare i Nord- och Västeuropa medan välfärdsfrågorna var mer centrala i Syd- ochÖsteuropa.


Ett val med gränser

Vi skrev i förra veckan om Sverigedemokraternas valkampanj som fokuserar på murar, att stänga ute "invandringskaos, gängkriminella och islamister". Och som vi också skrev var partiet inte först. Moderaterna hade redan 2019 fokus på att bekämpa kriminalitet och propagerade för skärpta gränskontroller. I år har Moderaterna samma tema, men också en affisch som handlar om gränserna för vad EU ska bestämma. Just ordet "gränser" verkar (nästan) alla partier gått igång på i årets valrörelse. Gränsmetaforen har blivit årets retoriska grepp.

 



Vi har inte fått se själva affischerna hos alla partier, men en del har skymtat bakom pressträffar hos både Kristdemokraterna och Liberalerna och även här finns gränser och hot utifrån som ett gemensamt tema. 

När Kristdemokraterna presenterade sin valkampanj inför EU-valet var det två ord i fokus: "Gränser" och "frihet". På affischerna har toppkandidaten Alice Teodorescu Måwe dessa ord intill fotografiet på sig själv. Nu handlar KD:s budskap i valrörelsen inte bara om yttre säkerhet utan de vill som så många svenska partier vara lite lagom kritiska till lite allt möjligt inom EU, även fast de i grunden är positiva till unionen. Mellanmjölksläget är något av en svensk paradgren, att partier som alltid varit för ett svenskt medlemskap verkar uppleva att de måste kritisera EU i valkampanjerna. Detta trots att den svenska EU-opinionen numera är en av de mest positiva i hela Europa. Egentligen är väl KD:s affischer 2024 en variant på 2019 års "Make EU lagom igen". De var faktiskt lite roligare. Men ordet "gräns" är viktigt och signalerar att EU är hotat, där migration nämns men framförallt lyfts säkerhetspolitiken fram.


Centern sätter gränser åt alla håll

Partiet återanvänder den gamle partiledaren Thorbjörn Fälldins ”Håll gränserna” från 1981, men nu handlar det om gränser både utåt och inåt: utåt mot Ryssland, förtryck, klimatförstörelse och annat, inåt mot byråkrati och massövervakning. Man vill bekämpa vissa tendenser inom EU och främja EU:s roll gentemot omvärlden. Kort sagt har Centern gått "all-in" på gränsretoriken



Kina och Ryssland 

Liberalerna har på sina affischer också säkerhet som tema (Starkare Europa - Starkare Sverige). Det handlar mycket om att värna EU:s oberoende, om demokrati men man lyckas också få in klimatfrågan i säkerhetstänket. Affischerna varnar för Putin och kinesiskt kol och stilen med motsatspar är ett av partiets kännemärken i valkampanjer sedan många år. Den minnesgode kanske kommer ihåg affischen "Nej till rysk gas, behåll kärnkraften" från 2014 års EU-val. 

 


Tyska röster

Säkerhetstemat gör sig även gällande när jag ser kampanjen från en tysk horisont. Tyska Miljöpartiet Die Grünen meddelar att ”Ett starkt Europa betyder ett säkert Europa” och Kristdemokraterna CDU konstaterar att ”Säkerheten behöver din röst”. Socialdemokraternas affisch handlar om att ”skydda” men just denna om arbetsplatser och inte säkerhetspolitik. Men i lokalvalet har de en genomgående slogan ”Erfurt i säkra händer". Så de tyska kampanjerna präglas också av oro och längtan efter trygghet och säkerhet.

 

Säkerheten framför allt

Även om inte alla partier presenterat sina affischer - och vi kommer tillbaka vad det lider till dem som valt bort det - verkar ord som "mur", "gräns", "säkerhet", vara gångbara i årets val och det är kanske inte så konstigt med tanke på kriget i Ukraina, Gaza och ett kommande presidentval i USA där Donald Trump kanske blir president igen med krav på att gå ur NATO. Så vem vet, kanske vi kommer kalla EU-valet 2024 för "Säkerhetsvalet" eller är "Gränssättarvalet" ett bättre namn?

av Bengt Johansson


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

En dag ringde Uppdrag Granskning och ville prata