Ny bok: Europa röstar!

Den som läst den här bloggen tidigare ser att jag länkar till European Elections Monitoring Center (EEMC) då och då. Detta eftersom forskarnätverket, som leds av professor Edoardo Novelli, laddar upp alla valaffischer vi hittar från EU-valen. Nu har nätverket skrivit en bok om kampanjerna till EU-parlamentsvalen och där bidrar jag med en kapitel om de svenska kampanjerna från 1995-2019. Fokus ligger på själva kampanjerna - som illustreras med valaffischer - och på att karakterisera och beskriva utvecklingen över tid.

Från tvivlare till anhängare

Något som slår en med de svenska kampanjerna är att opinionen förändrats så kraftigt över tid. Från att ha varit en av de mest kritiska EU-medlemmarna är idag den svenska befolkningen en av de mer positiva. EU-opinionen har milt sagt förändrats under den tid Sverige varit med i EU.

Vänster och höger har bytt plats

En sak att notera är att partiernas EU-kritik mildrats, särskilt har Miljöpartiet och Vänsterpartiet ändrat åsikt, där de förra blivit starka EU-förespråkare då miljöfrågor kan drivas med en helt annan kraft på EU-nivå. Att kalla Vänsterpartiet för EU-entusiastiskt är att ta i, men kravet på att lämna EU syns inte längre. Även Sverigedemokraterna, som kanske varit allra mest kritiska, mildrar över tid sin EU-kritik och kraven på en Swexit är inte så högljudda längre. Men det mest intressanta i sammanhanget är att vänster och höger till stor del bytt plats. Partier som Moderaterna och Kristdemokraterna har över tid blivit mer skeptiska till EU i sin retorik, bekymrade över att EU lägger sig i för mycket. Partier som ovan nämnda Miljöpartiet och Socialdemokraterna har istället blivit mer positiva och ser i EU en möjlighet att driva sina frågor på Europeisk nivå.

The lagom way

Men tittar man över tid är det mest slående hur även de EU-positiva partierna för fram kritik eller skepsis mot EU i sina kampanher. Det enda partiet som alltid haft ett EU-positivt budskap på affischerna är Liberalerna. De älskar EU och i sin retorik finns det inga tveksamheter. EU är bra. Alla andra partier som i grunden är positiva till EU framför förvånasvärt ofta kritik eller skepsis mot EU på valaffischerna. Det är som de fortfarande är avvaktande till EU, att Sverige inte riktigt är med och att vi kan stå lite vid sidan om och kritisera. Kalkylen måste väl vara att strategerna tror att det är en valvinnare att förhålla sig skeptisk till EU, trots att många väljare verkar ha lämnat den positionen för ganska länge sedan. EU ska tydligen vara "lagom" om man tittar på hur svenska partier kampanjar till EU-valen sedan 1995. 

Ladda ner boken gratis HÄR.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer