Om att tala med bönder på bönders vis (och lärde på latin)

En gång för länge sedan skulle jag hålla ett föredrag nere i Smygehuk för Sveriges kommuner och landsting. Jag hade inte börjat forskarutbildningen ännu, utan jobbade som assistent åt professor Kent Asp. Var så nervös att jag åt varken frukost eller lunch. Föredraget var väl inget vidare, men publiken hade en glad uppsyn ändå. Kanske delvis för att jag såg allmänt rookieaktig ut där jag stod och skakade. Ett medlidande leende med andra ord. Men troligen mest för att i den bok som jag skickade runt i publiken (Mäktiga massmedier av Kent Asp) för påseende, hade en av mina kollegor smugit in en bikinibild på en ung dam liggandes på en strand. Jag såg ju att alla skrattade till när de öppnade boken, men fattade inte varför. Skämdes som en hund efteråt och ville bara åka hem från Skånes sydspets så snabbt det bara gick.

Forskningskommunikation är inte enkelt. Det är en sak att prata inför redan frälsta på forskarseminarier. Då kan man svänga sig med svåra ord och komplicerade resonemang. Svårare är att prata begripligt för dem som inte kan så mycket om forskning. Det är en utmaning även om det inte har samma status i forskarvärlden, trots allt prat om tredje uppgiften. Jag tänker att det är lite som i skådespelarbranschen. Det är finast att spela svår och tung tragedi, men kanske svårare att spela komedi, att få folk att skratta.

Genom åren har jag på många sätt tyckt att det har varit en utmananing att försöka kommunicera forskning på ett begripligt sätt för en värld utanför forskarseminarierna. Det är väl därför jag gillar att hålla föredrag, skriva på bloggen och dessutom tagit ansvar för att starta kurser i forskningskommunikation. JMG fick 2015 i uppdrag av fakulteten att starta en forskarutbildningskurs i forskningskommunikation. Den har vi gett nu i fyra år. Om vi får pengar för att ge den igen är osäkert, men jag hoppas verkligen det. Forskare som kan prata så att alla begriper behövs. Det har inte blivit mindre tydligt nu under coronapandemin.

Läs artikeln om kursen på JMG webb här!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?