Den medialiserade presskonferensen

Det är inte en presskonferens vi ser varje dag kl 14. Det är ett öppet event. Och det är en stor skillnad. Presskonferensen har funnits med länge i makthavares arsenal för att nå ut. Ett mellanting mellan pressmeddelande och intervju, som både möjliggör att nå en stor publik (via medierna) och interaktion (journalister kan ställa frågor och klargöranden kan göras). Men oftast är presskonferenser något som bara angår journalister. Vanligtvis sänds de inte på TV eller streamas via nätet. Men under kriser sker det då och då och under corona har vi numera en "lägereld" att samlas kring kl 14 varje dag. Det förändrar också spelplanen. Helt plötsligt blir presskonferenserna om corona medialiserade. Arenan som brukade vara en plats där makthavare och medier möts har nu plötsligt en extern publik. Då blir också genrekonventioner som hör till presskonferensen belysta på ett helt annat sätt. Till exempel hörs kritik mot journalisterna att de ställer för mesiga frågor och inte är skarpare i sin kritik och ansvarsutkrävande. Märkligt från ett publikperspektiv kan det tyckas, men från ett medieperspektiv är det helt naturligt. Alla journalister vet bättre än att slösa sina bästa frågor när konkurrenterna lyssnar. De vassaste frågorna sparar man till enskilda interjvuer när presskonferensen är slut. Men när presskonferenserna medialiseras förändras dynamiken och journalisterna framstår som nästan tafatta  i mediepublikens ögon. Det var kanske en coronaeffekt som ingen hade tänkt på.

Är med i lite medier och pratar om detta både i en TT-artikel och i GP. Min kära lokaltidning tyckte kanske jag ser lite för gammal ut numera så de tog en bild från betydligt yngre dagar!





Läs artikel i SvD här och i GP här.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?