Om lokala valrörelser


När jag började forska i början på 1990-talet hamnade jag i lokala nyheter. Det var inte självvalt, utan en konsekvens av att professor Kent Asp hade startat ett projekt som hette "Medierna och den offentliga sektorn". Skulle jag forska var det där som pengarna fanns. Min avhandling "Nyheter mitt ibland oss" och Larsåke Larssons "Nyheter i samspel" blev konkreta resultat av projektet. Egentligen hade jag nog tänkt skriva om medier och politik på den rikspolitiska arenan, men det var för lokala nyheter det fanns finansiering för ett doktorandprojekt. Så därför fick det bli lokaljournalistik. Därefter höll jag på med det lokala perspektivet i flera andra projekt, men sedan drygt 10 år tillbaka är det andra, såsom Gunnar Nygren som tillsammans med Lars Nord skrivit om lokala medier och lokala val (se här). Men i mitt krönikeskrivande funderade jag en hel del om lokal politisk journalistik, inte minst eftersom jag skrev krönikorna i Borås Tidning. Inför valrörelsen 2006 blev det ett fempunktsförslag till de lokala nyhetsmedierna.
 

Fem punkter för en bättre lokal medievalrörelse

Då var det dags för valrörelse igen. Partierna och medierna laddar upp inför det som komma skall, och som vanligt kommer det mesta handla om rikspolitiken. Göran, Fredrik, Maud och alla de andra kommer att dominera i nyheter och TV-utfrågningar, precis som vanligt.

Men vi väljer ju faktiskt fler politiska församlingar än riksdagen, och många av de frågor som rikspolitikerna debatterar bestäms ju faktiskt i första hand av kommuner och landsting. Men riksvalrörelsen brukar lägga sig som ett stort lock över lokala valrörelser. Så även om tidningar och lokalradio faktiskt rapporterar ganska mycket om våra lokala val, blir det ändå riksvalrörelsen som dominerar. Dessutom verkar partierna vara ganska dåliga på att kampanja lokalt. Även partierna verkar mest bry sig om vad som sker nationellt, snarare än hur man ska locka väljarna i den egna kommunen.

Men hur får man en mer synlig lokal valrörelse? Och när vi alla nästan får all vår valinformation via massmedier, är kanske frågan i första hand hur vi får en bättre lokal medievalrörelse. Det finns säkert många åsikter om hur medierna ska bevaka lokala val, men här är mina fem punkter till lokala nyhetsredaktioner för en bättre lokal medievalrörelse.

Gör en kort medievalrörelse
Vi har fått allt mer utdragna valrörelser. En del menar att valrörelser egentligen aldrig avslutas utan pågår hela tiden. Jag tror det är en farlig utveckling, både för demokratin och om medierna ska kunna locka publiken. Risken finns att en allt mer i tid utdragen bevakning av kampanjer och utspel gör att människor tröttnar på politik. Jag vill därför inte se några valnyheter förrän fyra veckor före valdagen. Gör en kort medievalrörelse.

Lyft fram det lokala
Om den lokala medievalrörelsen ska kunna hjälpa medborgarna att rösta måste medierna hitta frågor som verkligen engagerar. Här ska medierna hjälpa till att lyfta viktiga frågor som är unika för de kommuner man bevakar. Lyft fram det lokala – det som medborgarna verkligen bryr sig om.

Tvinga partierna att säga vad de tycker
Ett problem med kommunal- och landstingspolitik är att partierna är alldeles för överens. För väljarna innebär det att man egentligen inte har några alternativ att rösta på. Här har medierna en viktig uppgift att fylla. Om inte partierna själva vill visa vad de tycker så är lokala val ett ypperligt tillfälle för medierna att sätta press på partierna. Tvinga partierna att säga vad de tycker i lokala frågor – för väljarnas skull.

Höj valtemperaturen med kampanjnyheter
Många tycker att kampanjnyheter är av ondo, att det skymmer politikens innehåll. Givetvis ska medierna ge oss information, men man kan också hävda att det är ett demokratiskt krav på medierna att mobilisera väljarna. Och i så fall är det ganska bra om vi får höra om kampanjutspel, hur partierna lägger upp strategin lokalt och kanske också lite politiska skandaler. Visserligen finns risken att kampanjnyheter skymmer sikten för politikens innehåll, men kampanjnyheterna höjer valtemperaturen och mobiliserar väljarna.

Personifiera mera
Vi har fått en allt mer personifierad medierapportering. Partierna lyfter fram sina toppkandidater mer och medierna hänger på. Men i takt med ett ökat personvalsinslag är det också relevant att fokusera mer på kandidaterna. Men satsa inte på det privata – lyft fram politikerna som förtroendevalda och skriv om vilka politiska åsikter de står för, vem de får kampanjpengar från och hur de röstat i fullmäktige tidigare.

Publicerad i Borås Tidning 15/7 2006

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Propagandainspektionen (vecka 23): Dansen kring SD