Om Alliansvalet och min feghet
Jag tänkte att jag skulle utmana Peter Esaiasson och Henrik Oscarsson om att namnge valrörelsen 2006. Men tyvärr fegade jag ur. Istället blev krönikan efter valrörelsen en argumentation för att internet slog igenom (bloggarna), att det var en hel del skandaler - där jag nog trots allt underskattade kraften i Dataintrångsskandalen om man ska tro på vad som skrivs i Svenska väljare. Därefter kom en tredje poäng som jag upprepat under flera valrörelser: Det var partierna som styrde innehållet, inte journalisterna. Men att namnge valet missade jag eller snarare vågade jag inte. Vad blev det för namn? Det blev vinnarna som fick namnge valet den gången: Alliansvalet 2006.
Medievalrörelsen
2006 – Internet, skandaler och partiernas makt
Så var det slut på valrörelsen för den här gången. Alliansen
vann och har fått mycket beröm för sin kampanj. Socialdemokraterna förlorade
makten och Göran Persson väljer att avgå, vilket gjort att medierna både kan
fylla sida efter sida med spekulationer om ministrar i den nya borgerliga
regeringen och vem som ska bli socialdemokraternas nya partiordförande.
Men hur var
egentligen valrörelsen 2006? Statsvetare och medieforskare brukar alltid
försöka namnge valrörelser. Valrörelsen 1988 kallades för Miljövalet eftersom
miljön dominerade hela valrörelsen, andra får sina namn av personer som
dominerat valrörelsen såsom Westerbergvalet 1985. Andra valrörelser uppkallas
efter nya kampanjkanalers inträde på scenen. TV tog de svenska valrörelserna
med storm 1960 och följdriktigt kallas det valet för TV-valet.
Jag ska inte
försöka namnge årets valrörelse, men vill ge peka på tre punkter när det gäller
medierna som kampanjkanaler som jag menar varit viktiga i valrörelsen 2006.
Internet slog igenom till slut. Sedan slutet av 1990-talet har många
velat kalla kommande valrörelser för IT-valet. Hitintills har alla sådana
spådomar visat sig felaktiga. Men i år menar jag att man inte kunde bortse från
Internet i valrörelsen. Även om väljarnas kontakter med bloggar och
diskussionsforum är randfenomen, hade dessa ändå betydelse. Medvetenheten fanns
där om att politiska diskussioner fördes på bloggar och journalisterna sneglade
och refererade till dessa titt som tätt. Bloggarna påverkade inte väljarna
direkt, men de fanns med som en undervegetation till det offentliga samtal som
fördes i de stora medierna under valrörelsen 2006. Och Internet slog igenom på
ett annat sätt som kanske ingen hade förutsett, vilket raskt för oss över till
nästa punkt
Kampanjskandalernas valrörelse. Skandaler hör till valrörelser. När alla
vill synas och försöka få makt granskar givetvis medierna dem som vill ha denna
makt. Det ligger i mediernas uppdrag. Och givetvis försöker även politiska
motståndare hjälpa till och gräva fram allt som kan misskreditera en
motståndare. Valrörelser är därmed en bra grogrund för skandaler. Vi såg flera
skandaler i årets valrörelse. Den största var givetvis spionskandalen inom
folkpartiet, där Internet var en förutsättning för hela skandalen. Men var det
fler skandaler i år jämfört med tidigare valrörelser? Men mitt är nej. Årets
valrörelse skiljer sig inte från andra valrörelser. Skandaler – stora som små –
finns i alla moderna valrörelser. Den stora skillnaden var inte antalet
skandaler, utan att skandalerna handlade om kampanjmetoder, där givetvis
intrånget i socialdemokraternas interna nätverk var den allra största.
Partierna styrde, inte journalisterna. I alla valrörelser finns det en kamp om
dagordningen mellan politiker och journalister. Vem bestämde i valrörelsen
2006? Ser man i ett historiskt perspektiv är det entydigt så att journalisternas
makt ökat över tid. Men forskningen har också visat att under de senaste
valrörelserna skiftar makten mellan politiker och journalister. Vissa val styrs
mer av journalisternas prioriteringar, andra styrs mer av de politiska
partierna. I kärnkraftsvalet 1979 och Miljövalet 1988 var det journalisterna
som på många sätt tvingade politikerna att ta ställning i frågor de helst hade
sluppit att diskutera. Men i årets val är det ganska klart att partierna styrde
debatten. Journalisterna speglade till största delen de politiska partiernas
prioriteringar och lyckades inte pressa partierna att svara på frågor de inte
ville ha upp på dagordningen. Partierna ville prata jobb, skola och ekonomi och
inte debattera EU och sjukvård. Och så blev det. Journalisterna hade inte
makten i valrörelsen 2006. De politiska partierna styrde valrörelsen och
journalisterna följde efter.
Publicerad i Borås Tidning 29/9 2006
Kommentarer
Skicka en kommentar