Förorten - ett samhällsvetenskapligt reportage

Forskningsprojektet KRISAMS (kriskommunikation och samhällsförtroende i det multipublika samhället) fick en flygande start med boken om Stockholmsattentatet - "Allt tyder på ett terrordåd". Även om mycket är på gång har det varit mer tunnsått med avrapporteringarna sedan dess. Men så här i höstmörkret dök Peter Esaiassons bok "Förorten - ett samhällsvetenskapligt reportage" upp. Boken bygger på det arbete med Boendepanelen som Peter lett tillsammans med Jacob Sohlberg. Min roll har varit milt sagt blygsam. Endast vid ett av tillfällena var jag med och knackade dörr ute i Hjällbo tillsammans med Peter, men det var en viktig erfarenhet som jag bär med mig.

Boken är inte forskning i traditionell mening utan bygger på iakttagelser och reflektioner (plus resultat av de kvantitativa undersökningarna) av det som Peter noterat i sina många resor upp till de nordöstra stadsdelarna i Göteborg. Den borde enligt min mening vara obligatorisk läsning för den som vill uttala sig om hur det ser ut i de delar av stadsmiljöerna i Sverige som karakteriseras som "särskilt utsatta".

Beställ boken här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?