Katastrofjournalistik och kriskommunikation
Under de senaste åren har jag och kollegor börjat uppmärksamma en lite annorlunda form av kriskommunikation. Det är inte kommunikation vars funktion är att se till att vi överlever krisen, inte heller sådant som hjälper oss att utkräva ansvar och ställa till svars. Istället handlar det om kommunikation vars syfte är att låta oss gå vidare och att bygga en ny normalitet efter krisen. I vår bok om kriskommunikation (ladda ner den här) pratar vi om denna funktion som ett sätt att återuppbygga förtroendet för medmänniskor och samhällets institutioner - resiliens - och i internationell litteratur används begrepp som "renewal". Men när jag tittar tillbaka inser jag att jag faktiskt var på detta långt tidigare. I bloggtexten om katastrofjournalistik från 2006 är jag faktist denna form av kriskommunikation på spåren. Empatijournalistik kallade jag det då.
I katastrofjournalistikens spår
Tsunamin både
började och avslutade 2005. Nyhetsbilderna från katastrofen i Sydostasien
vällde över oss till en början. Senare kom frågan om ansvarsutkrävande, då både
kriskommissionen och medieforskare utvärderade hur politiker, myndigheter och
medier skötte sig.
När det gäller
nyhetsmedierna är min egen åsikt är att tsunamirapporteringen egentligen hade
två huvudspår. Den ena är den traditionella katastrofrapporteringen. Ett snabbt
nyhetsflöde, där frågor om vad som har hänt, hur många som drabbats och
förolyckats präglade bevakningen. Därefter följde frågan om ansvar, där
mediekritiken mot myndigheter och politiker var omfattande. Rapporteringen
följde en ganska rutinmässig mall, även om omfånget av katastrofen var större
än vad vi är vana vid och den efterföljande kritiken mot regering och
myndigheter var stenhård.
Men bakom denna
traditionella nyhetsrapportering har det funnits en annan sorts journalistik.
En sorts empatijournalistik. Jag har läst många tankeväckande reportage om
drabbades sorgearbete och hur man lever vidare när katastrofen slår ner i
vardagen. Journalistik som berör, inte på ett sentimentalt sätt, men som gör
att vi funderar på vad det är att leva, förlora någon som står en nära och ändå
orka gå vidare. Någon skulle kanske kalla det för snyftjournalistik, men jag
tycker det är för enkelt att avfärda det så lättvindigt. Visst har det funnits
schablonbilder. Men de har inte dominerat. Empatijournalistiken har i sina
bästa stunder åtminstone fått mig att fundera över hur jag lever mitt liv, och
fått mig att krama om mina barn lite extra på kvällen när man påminns om andras
levnads- och dödsöden.
Att göra
journalistik som berör är givetvis inget nytt. I journalistikhistorien finns
det gott om exempel på journalistik som beskrivit enskilda människors utsatta
situation, inte minst finns det en lång tradition av socialreportage i svensk
journalistik. Men vinklingen mot existentiella frågor har kommit i
katastrofernas spår – Estonia, Brandkatastrofen på Backaplan och Tsunamin i
Sydostasien. När GP-journalister fick Stora journalistpriset för sin
artikelserie om 16-årige cancersjuke Sebbes sista tid i livet, var det kanske
också ett tecken på att frågan om liv och död ställs på ett nytt sätt i dagens
journalistik.
Ska man se detta
i ett vidare perspektiv är kanske alltihop ett uttryck för vad samhällsforskare
kallar för risksamhället. De menar att dagens samhälle präglas av viljan att
hantera risker och faror. Ju högre levnadsstandard vi fått, med bättre ekonomi
och ökad hälsa, desto mer har vi att förlora. Därför vill vi kontrollera,
förutse och förutsäga alla faror som hotar.
Men när katastrofen kommer bryter vår förmåga att kontrollera riskerna
samman.
I det
perspektivet är kanske hela tsunamirapporteringen två sidor av samma mynt –
riskkontrollens misslyckande. Den traditionella nyhetsrapporteringens allt
högljuddare krav på ansvarsutkrävande speglar å ena sidan vår önskan om
riskhantering. Det inte godtagbart att ingen kan ställas till svars. Någons
ansvar måste utkrävas. Empatijournalistikens uppstannande inför eviga frågor om
liv och död speglar ett annat tillkortakommande. Vissa risker kommer vi aldrig
undan, hur väl förberedda vi än är.
Publicerad i Borås
Tidning 2006-01-19
Kommentarer
Skicka en kommentar