Är valnyheterna annorlunda på nätet?

När Medievalsundersökningarna startade 1979 var det givetvis nyheter på papper och via etermedier som gällde. Vi visste ju knappt ens vad en dator var på den tiden och mobiltelefoner och internet fanns bara i fantasin, om ens där. Men även om medielandskapet har förändrats sedan dess har Medievalsundersökningarna hållit fast vid de traditionella plattformarna, framförallt för att kunna jämföra resultaten över tid.

Men ni undersöker ju bara papperstidningen!

När Jesper Strömbäck och jag är ute och pratar om resultaten från våra studier om svenska mediers valbevakning händer det inte allt för sällan att någon (oftast de som kommit lite sämre ut) viftar bort slutsatserna med argumentet att vi inte tittar på onlinenyheterna. Vi brukar då hänvisa till en studie av Marina Ghersetti från 2011 som jämförde valnyheter online och offline. Hennes slutsats var att mediebilden var ganska lik, oavsett plattform, även om det fanns mer nyheter på nätet.

Valnyheter online och offline 2022

Tillsammans med Mediestudier bestämde vi att ta tjuren vid hornen i valet 2022 och se om det låg någonting i kritiken, att mediebilden av valet kanske skiljer sig åt beroende på var väljarna möter nyheterna. Sagt och gjort. Kalle Färm (som är vår eminente professionelle kodare av nyheter) analyserade de två sista valveckornas valnyheter på nät och papper/etermedievågor. Rapporten som släpps idag innehåller många tabeller där vi på olika sätt försöker analysera hur valnyheter online och offline eventuellt skiljer sig åt.

Jag var lite nervös

Sanningen är att jag var lite nervös när jag satte mig med datamängden. Tänk om det visar sig att mediebilden av valet är väsensskild beroende på plattform! Vad gör vi då? Hur ska vi kunna jämföra bakåt? Vad står våra siffor egentligen för? Men när siffrorna trillade in gick pulsen ner. Likheten var slående. Visst fanns det mycket mer nyheter online än offline (ca tre gångar så mycket), men mediebilden av valet skilde sig inte särskilt mellan nät och papper/etermedievågor. Visst fanns det en del skillnader för olika medier när man gräver på djupet, men vår slutsats är tydlig: mediebilden av valet är likadan oavsett plattform.

Podd och rapport

Idag släpps rapporten och Jesper och jag är med i Mediestudiers podd och berättar om resultaten . Mycket nöje! Nu är det "bara" en rapport kvar att skriva om valet 2022 innan det är dags att ta sig an EU-valet 2024. Mycket val blir det!

Lyssna på Mediestudiers podd HÄR.

Läs den nya rapporten HÄR.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Propagandainspektionen (vecka 23): Dansen kring SD