Valfilmen fyller snart 90 år
Sverigedemokraternas
mörka bild av Sverige i valfilmen Snart är det val är lite av ett startskott för
valpropagandan inför valet 2018. Att satsa på en valfilm på Youtube kan kanske
tyckas modernt, men faktum är att valfilmen nästa år firar 90 år som politisk
propagandakanal för svenska politiska partier.
Redan i valet 1928
producerade Socialdemokraterna en valfilm (Vårt land är ditt) som användes för
att locka väljarna till valmöten.
Valfilmerna blev en stor succé och var ett
dominerande inslag i partiernas valkampanjer fram till slutet av 1950-talet.
Men det kostade på. Peter Esaiasson menar i sin avhandling Svenska valkampanjer
att hälften av Socialdemokraternas centrala valbudget gick åt till att
producera och visa filmerna i början av 1930-talet. Många av dessa
filmer var halvtimmeslånga spelfilmer där det politiska budskapet vävdes ihop
med en berättelse. Filmerna blev dock kortare med tiden, bland annat därför att
det blev dyrare att både producera och visa filmerna.
Med tv:s inträde i
valkampanjerna förlorade valfilmen sin ställning, men det fortsatte att
produceras filmer för bio. De första försöken med politisk tv-reklam gjordes 1990-talet
då Liberalerna visade reklamfilmer i ZTV, en musikkanal riktad mot ungdomar och
som sändes i kabelnätet från Finland. Eftersom Finland har haft tv-reklam sedan
i början av 1990-talet kunde man gå runt den svenska lagstiftningen. I samband med övergången från analoga
till digitala sändningar försvann förbudet mot åsiktsreklam i TV4 och Liberalerna och Moderaterna gjorde tv-reklam i TV4:s digitala nischkanaler i
valrörelsen 2006. Men det var först i och med EUP-valet 2009 som genombrottet
skedde.
En något trevande
start för politisk tv-reklam gick snabbt över i ett normalstadium där det är nu
standard att partierna köper reklam i tv. Under valåret 2014 använde sig alla
riksdagspartier utom två – MP och V – av denna möjlighet. Men partiernas filmer
har flera distributionskanaler. Förutom tv och biografreklam (som levt vidare
in i 2010-talet) förekommer valfilmer på partiernas Youtubekanaler,
Facebooksidor och hemsidor. Det är svårt att bedöma vilka filmer som visas i
vilken kanal. Längden är den viktigaste markören; är filmen längre än en minut,
handlar det med stor säkerhet om en film gjord för nätet.
För den som vill ha
billig politisk underhållning rekommenderar jag att gå in på Filmarkivet.se där
det finns många valfilmer upplagda. En personlig favorit är Högerns valfilm ”Kärlekoch monopol” från 1936. Mycket nöje!
I Nordegren och Epstein var jag den 7 december med och pratade om valfilmer. Lyssna här.
I Nordegren och Epstein var jag den 7 december med och pratade om valfilmer. Lyssna här.
Kommentarer
Skicka en kommentar