Var inte tablå-tv:n död?

Igår fastnade jag framför tv:n som på en reklamkanal visade filmen Space Cowboys. Flygaressen som aldrig kom ut i rymden, men som pensionärer får en ny chans spelas med gott humör av Clint Eastwood, Tommy Lee Jones, Donald Sutherland och James Garner.Ganska rolig film och ni frågar mig.

Tablå-tv alltså. Den verkar ju numera vara i princip utdöd. Visserligen gjorde en av mina kollegor förutsägelsen att vi skulle sluta kolla på tablå-tv redan i början på 1980-talet då videon kom. Han hade fel, men nu finns det ju helt andra möjligheter. Med streaming krävs det ju inte att man spelar in, utan man kan titta när man själv vill. Men trots allt sitter jag där och tittar då och då på tablå-tv.

Frågan är då varför jag blir sittande och tittar på en film med reklamavbrott när den finns två meter bort i dvd-hyllan och säkert även på någon streamingtjänst jag betalar för. Det tar längre tid, jag blir irriterad på reklamavbrotten och dessutom kan jag inte gå ifrån utan att missa något.

Finns det något i att inte ha kontrollen som är lockande? När vi hela tiden kan välja finns det något attraktivt i att någon annan väljer åt oss? Eller handlar det om att tablå-tv delas med andra? I den hyperindiviuuella medieanvädningens tid är vi ju trots allt nästan besatta av att dela och försöka interagera med andra om vårt mediebruk. Vi kommenterar, delar och lajkar för att visa att vi inte är ensamma i våra medieval. Jag vet faktiskt inte svaret och får väl se om några studenter är sugna på att göra en studie framöver

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?