Förändrar en medieskatt innehållet i public service?
Så verkar det då bli en medieskatt. Som jag skrivit tidigare är kanske det mest förvånande att det inte skett tidigare. Dessutom var det mest intressanta i förslagen från public service-kommitéen att de alla syftar till att ytterligare stärka public service. Men faktum är att medieskatten också kan förändra public service på ett sätt som många inte riktigt tänkt sig. För frågan är ju vad som är ett public service-uppdrag. På högerkanten har en del sedan länge talat sig varma för ett smalt public service-uppdrag. Public service ska inte göra bred underhållning, det kan de kommersiella medierna göra. Istället är det nyheter, granskning och smala program som bör definiera public service-uppdraget. Låt TV3, TV4, Kanal 5 och alla de andra sköta underhållning och sport så får SVT ta hand om det som de inte är intresserade av.
Frågan är om inte detta krav kan få ett starkare gensvar med en medieskatt. Med tv-avgiften fanns det trots allt en relation mellan potentiellt tittande på SVT och innehav av en tv-apparat (även om den blev mer och mer urholkad). Legitimiteten för ett brett public service-uppdrag vilade till viss del på relationen mellan utbud och tittande. Men en medieskatt som "drabbar" alla? Då blir det som vilken post i statsbudgeten som helst och på samma sätt som alla betalar för sjukvård, skola och barnomsorg betalar vi för public service. Den kritiska frågan blir då varför skattepengarna ska gå till att göra breda program som kanske lika gärna kan göras av kommersiella kanaler? Ska inte skattepengarna gå till sådant som är "viktigt", dvs. nyheter, granskning och att lyfta fram kultur som inte kommersiella kanaler intresserar sig för? Mello kan väl gå i TV3?
Det ska bli intressant att var debatten om innehållet i public service tar vägen när en medieskatt blir verklighet.
Frågan är om inte detta krav kan få ett starkare gensvar med en medieskatt. Med tv-avgiften fanns det trots allt en relation mellan potentiellt tittande på SVT och innehav av en tv-apparat (även om den blev mer och mer urholkad). Legitimiteten för ett brett public service-uppdrag vilade till viss del på relationen mellan utbud och tittande. Men en medieskatt som "drabbar" alla? Då blir det som vilken post i statsbudgeten som helst och på samma sätt som alla betalar för sjukvård, skola och barnomsorg betalar vi för public service. Den kritiska frågan blir då varför skattepengarna ska gå till att göra breda program som kanske lika gärna kan göras av kommersiella kanaler? Ska inte skattepengarna gå till sådant som är "viktigt", dvs. nyheter, granskning och att lyfta fram kultur som inte kommersiella kanaler intresserar sig för? Mello kan väl gå i TV3?
Det ska bli intressant att var debatten om innehållet i public service tar vägen när en medieskatt blir verklighet.
Kommentarer
Skicka en kommentar