I väntan på Irma

Orkanen Irma kan kanske bli den värsta som drabbat USA. Vindhastigheterna är över 185 miles/h och bilderna strömmar nu in från öarna i Karibien som drabbats. I Orlando, där jag befinner mig, räknar man med att vi nås av stormen framemot söndag kväll och måndag. Prognoserna är ännu osäkra och vi vet inte exakt vilken bana den tar. Guvernören har utlyst nödläge och satt staten i krisberedskap, vägtullarna är borttagna och människor har börjat hamstra vatten och konserver. Irma är också det enda som man pratar om just nu och tydligen börjar det bli ont om bensin här och var. Priset har också stigit ännu mer, vilket det gjorde redan efter Harvey. Nu ligger priset på en gallon på 2.70 mot 2.20 för några veckor sedan.

Jag var i eftermiddags med i P4 Göteborg (ca 2 timmar in i programmet) och berättade om mina upplevelser på plats. Som nyhetsjunkie och risk- och krisforskare är det ju också yrkesmässigt intressant att följa nyhetsrapporteringen. Det är slående att upplevelsen av fara verkar vara större ju längre bort ifrån stormen man befinner sig. Kanske inte så konstigt eftersom den enda bild man får är katastrofrubrikerna från nyheterna. Inte så att man inte bryr sig här. Långt därifrån. Myndigheter och medier fullständigt svämmar över med varningar, tips och råd och bilder från där Irma drar fram. Men det finns också motbilder. De som varit med om orkaner tidigare, hur de brukar utvecklas och inte minst då det här i Orlando oftast inte blir lika allvarligt som vid kusten. Vi såg också sådana resultat i Kriskommunikation 2.0, där intervjuade berättade om hur  anhöriga ringde och var mer oroliga än de som var på plats.

Vad jag själv gjort är att köpt på mig mer konserver och dryck. Vattnet var slut på Walmart igår men jag räknar med att det kommer finnas mer snart. Har pratat med min hyresvärd om att vi ställer min bil i universitetets garage, ska köpa en powerbank ikväll och lite ljus/tändstickor. Sedan tänker jag inte gå ut söndag och måndag och hoppas att jag klarar mig bra med dessa förberedelser.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?