Propagandainspektionen (vecka 1) - Våra favoritaffischer!
Det är valår och som brukligt är blir det därför många valrörelserelaterade inlägg på bloggen. Förra valet 2018 gästade mina valaffischforskarkollegor Nicklas Håkansson och Orla Vigsö bloggen med gästinlägget "Veckans valaffisch". Vi kör samma upplägg 2022, men i år breddar vi oss. Det blir därmed inte bara affischer från den svenska valaffishhistorien, utan även utblickar till andra länder och dessutom inlägg om andra sätt att kampanja, såsom valfilmer, knappar, valstugor eller sociala medier.Vi byter därför också namn på inläggen till "Propagandainspektionen" och börjar med att presentera våra tre valaffischfavoriter från den svenska valrörelsehistorien.Vill man läsa ännu mer om svenska eller internationella valaffischer hänvisar vi till boken "Politik i det offentliga rummet. 100 års valaffischer" som Nicklas, Orla och jag skrivit eller "Election Posters Around the Globe" som jag var redaktör för tillsammans med Christina Holtz-Bacha. Nu kör vi!
Nicklas topp 3
1. Sveriges Kommunistiska parti 1932
Sparsmakad affisch men ändå uttrycksfull där partinamnets röda färg kontrasterar mot arbetarens blåblus. Den bär prägel av tidens modernism och har en uttalad adressat i arbetaren, men i har övrigt inget uttalat budskap utöver vädjan att rösta. Här är det fullt av enkel men uppenbar symbolik. Bojorna som slits och fabriksröken är närmast övertydliga och klichéartade, men sammantaget ger affischen en stilrent förmedlad uppmaning.
2. Socialdemokraterna 1960
Ännu en enkel affisch som förmedlar mer av en känsla än det specifika politiska förslaget den uttrycker. I en tid av expansiv välfärdspolitik kunde Socialdemokraterna anspela på drömmar om svensk sommar, med sol, vind och vatten. Något som de flesta kunde relatera till, även alla de som trots allt inte kunde semestra i sommarstugor eller segelbåtar.
3. Högerpartiet 1964
Å ena sidan är det här ganska simpel bild: en familjescen tillsammans med några enkla slagord. Å andra sidan döljer sig möjligen en djupare symbolik. När Högerns ”ägardemokrati” skulle torgföras på 1960-talet tog man till leksaksklossarnas geometriska figurer. Den framåtsyftande triangeln ”tjäna” kopplades till kvadratens inneslutande ”äga” och den mjuka cirkelformens ”trivas”.
Orlas topp 3
1. Folkpartiet 1948
Folkpartiet var mycket tidiga med kritiken av ”massamhället”, med dess robotiserade, osjälvständiga väljare som röstar som de får besked på. Folkpartiets väljare, däremot, är individer som följer sin egen övertygelse. Om man uppdaterade kläderna skulle affischen ha kunnat användas av kommunisterna på 60- och 70-talet, med den rakryggade och tänkande arbetaren.
2. Centerpartiet 1994
Affischen är del av en storstilad kampanj, där boken Valpraktikan skulle fördelas till samtliga hushåll i Sverige. Men tyvärr fungerade inte distributionen, så många såg en affisch som refererar till något de inte sett, och då blev allting bara väldigt konstigt. Men annars är det en iögonfallande affisch, med en kittlande ovisshet om vad det handlar om.
3. Normaldemokraterna, Göteborg, 2014
Normaldemokraterna kämpar för jämlika villkor för funktionsvarierade och en jämlik representation i politiken. Listans namn är genialiskt, och affischen är ett exempel på en modern användning av (serie)teckningar i politiken. Den skilde sig verkligen ut ifrån det valets övriga affischer och är numera det första man ser när man öppnar dörren till mitt hem.
Bengts topp 3
1. Allmänna valmansförbundet 1920
Valaffischerna från 1920- och 30-talet hade en hård retorik och gärna lite drastisk humor också. Allmänna valmansförbundets (nuvarande Moderaterna) affisch från 1920 är ett exempel på negative campaigning där "Socialiseringsmaskineriet" krossar den lilla röda stugan. Bonden och hans fru samt både ko och gris flyr fältet, där Per Albin Hansson, Hjalmar Branting och kommunistledaren Zeth Höglund sitter på stridsvagnen och kör.
2. VPK 1970
VPKs affischer från 1970 hade flera stycken med Vietnamkriget i fokus. Inte så mycket inrikespolitik med andra ord och frågan är väl egentligen vad riksdagen hade med Vietnamkriget att göra. Men Vietnam och internationell solidaritet var ju stora frågor vid tiden. Det intressanta med affischen är att den har dokumentär prägel, vilket var ett signum för affischer från alla partier under första hälften av 1970-talet. Just denna, med en bild av ett litet barn som har ett skrämt och ångestfyllt ansiktsuttryck är svårt att värja sig mot. En starkt känslodaddad affisch.
3. Kristdemokraterna 2010
Det här är kanske den roligaste affichen i hela den svenska
valaffischhistorien. Kristdemokraterna hade sin kampanjslogan "Ett
mänskligare Sverige" i valrörelsen 2010 och tanken var då att
partiledare Göran Hägglund skulle stirra på olika djur som symboliserade
olika egenskaper vilka KD stod upp mot. Bilden är en genrebild från
boxningsvärlden där slagskämparna "mäter varandra" före matchen. Det
roliga är att KD starkt inspirerats av Kolmårdens djurpark, som hade
nästan exakt samma tematik men där hockeyprofilen Nicklas Wikegård var
den som utmanade djuren. För övrigt är det andra gången som en struts
förekommer på svenska valaffischer. Första gången var då Högern 1948
varnade för strutspolitik med passande affisch (se HÄR).
Lysande start!
SvaraRaderaTack
Lasse Taube