TV-reklam och EU-valet del 3 (Socialdemokraterna och Moderaterna)
I förra EU-valet valde Socialdemokraterna att inte satsa på tv-reklam. Ibrahim Baylan uttalade sig mycket kritiskt om politisk tv-reklam som fenomen. Men nu gör även Socialdemokraterna politisk tv-reklam. Även om jag har inte sett den i TV4 än, så står det i valhandboken att den skulle börja sändas den 12 maj. Det faktum att jag inte sett den är säger kanske mer om mina tv-vanor än om filmens genomslag.
Vad ska man säga om sjävla filmen då? Lite överraskande får både Olof Palme och nuvarande partiledare Stefan Löfvén samsas om utrymmet, där Palmes tal om människovärde blir det ideologiska inslaget och Löfvén får trumma in budskapet om att i Sverige ska svenska löner och villkor gälla för alla. Filmen är, som de flesta partiers, korsklippningar av olika scener om hur verkligheten ser ut och avslutas med en punchline - av partiledaren - som förklarar det egna partiets politik. Formen är med andra ord i stort sett exakt densamma som de flesta svenska partier använder i sin politska reklam.
Moderaterna satsar på Reinfeldt och även här visar bilderna "verkligheten". Men Reinfeldts roll är ännu mer framträdande. Han driver hela berättelsen framåt genom logisk argumentation. Här skiljer sig Moderaternas film formmässigt (och även den som man gjorde i samband med kampanjen "Alla behövs") från de flesta andra partier. Vill man kontrastera Socialdemokraterna och Moderaternas filmer är det ganska tydligt att S satsar mer på emotionell argumentation (Palme och de suggestiva bilderna), medan M tror på den logiska argumentationen.
http://www.socialdemokraterna.se/
http://www.moderat.se/
Vad ska man säga om sjävla filmen då? Lite överraskande får både Olof Palme och nuvarande partiledare Stefan Löfvén samsas om utrymmet, där Palmes tal om människovärde blir det ideologiska inslaget och Löfvén får trumma in budskapet om att i Sverige ska svenska löner och villkor gälla för alla. Filmen är, som de flesta partiers, korsklippningar av olika scener om hur verkligheten ser ut och avslutas med en punchline - av partiledaren - som förklarar det egna partiets politik. Formen är med andra ord i stort sett exakt densamma som de flesta svenska partier använder i sin politska reklam.
Moderaterna satsar på Reinfeldt och även här visar bilderna "verkligheten". Men Reinfeldts roll är ännu mer framträdande. Han driver hela berättelsen framåt genom logisk argumentation. Här skiljer sig Moderaternas film formmässigt (och även den som man gjorde i samband med kampanjen "Alla behövs") från de flesta andra partier. Vill man kontrastera Socialdemokraterna och Moderaternas filmer är det ganska tydligt att S satsar mer på emotionell argumentation (Palme och de suggestiva bilderna), medan M tror på den logiska argumentationen.
http://www.socialdemokraterna.se/
http://www.moderat.se/
Kommentarer
Skicka en kommentar