Medier - Politisk kommunikation - Opinionsbildning - Politisk reklam - Politiska skandaler
I dagens Metro...
Hämta länk
Facebook
Twitter
Pinterest
E-post
Andra appar
....gjorde jag en snabb betygsättning av partiernas EU-valsaffischer. Mera detaljerade och (väl)argumenterade omdömen kommer framöver på denna blogg. Läs artikeln här.
I veckan fick jag ett nytt förtroendeuppdrag. Denna gång gäller det att vara vice ordförande i sektionen för politisk kommunikation i den internationella forskningsorganisationen IAMCR (International Association for Media and Communication Research). Uppdraget är på fyra år och kommer innebära en hel del arbete inför de årliga konferenserna med att läsa och välja ut papers och organisera arbetet i sektionen. Det kommer att bli mycket spännande och ge en chans att utöka mitt internationella nätverk inom forskning kring politisk kommunikation. Nästa års konferens är i Dublin på Irland.
Någon gång under 2011 pratade jag och min kollega i Tyskland, Christina Holtz-Bacha om att försöka få ihop en internationell antologi om valaffischer i olika länder. Hade någon sagt att den inte skulle komma ut förrän våren 2017 hade jag nog lagt ner projektet. Men nu är den i alla fall här! Det är det absolut längsta bokprojekt jag deltagit i och det beror på en mängd saker. Det tog tid att få ihop författare till alla kapitel (15 länder och 25 författare), svårt att få tillstånd att använda bilder på affischer och sist men inte minst att projektet varit ofinansierat, så det har fått göras när inte andra deadlines pockat på. I ett avseende är det en pionjärbok eftersom det är den första boken där analyser av valaffischer samlas inom samma pärmar. Steve Seidmans bok om valaffischer runt om i världen finns, men där är det mer exempel från lite olika länder och inga systematiska analyser där de olika politiska kulturernas villkor relateras till användande av valaffischer. Dessuto
I två dagar på rad har jag varit med i radio och pratat om blommor och politik. Lyssna här . Skälet är givetvis de svenska partiernas förkärlek till blommor som logotyper. Som jag skrivit i en tidigare bloggpost är blomsterspråket på väg bort från svensk politik. Från genomslaget under 1980- och 1990-talet då alla riksdagspartier förutom Moderaterna skaffade dig blomsymboler väljer flera partier bort blommorna som partisymboler. Liberalerna ersatte blåklinten med ett L och vitsippan försvann till förmån för förkortningen KD hos Kristdemokraterna. Feministiskt initiativ skaffade aldrig någon blomma utan använder förkortningen F! som logotype. Vi har skrivit om blomsterspråket i boken Politik i det offentliga rummet , där logotyper slog igenom i och med en ökad professionalisering av kampanjerna på 1960-tal et. Men då fanns det inga blommor alls. Även om både Socialdemokraternas ros och Centerns fyrklöver funnits med som symboler för partierna användes de inte på valaffischerna. Soc
Kommentarer
Skicka en kommentar