Valaffischernas kvinnor och män. Veckans valaffisch v.30
Idag är jämställdhet ett tämligen oomtvistat värde i
politiken, åtminstone retoriskt. Också internt i partierna är det viktigt att
kvinnor såväl som män representeras. ”Varannan damernas” blev en princip som
anammades på partiernas riksdagslistor från 1990-talet och framåt. Sverige har så
också ett av världens mest jämställda parlament, sett till könsfördelning. Men
vägen dit har varit lång. Politiken var länge männens domän, och kvinnorna var
få bland politikerna.
Hur har detta avspeglats historiskt i valkampanjerna, och
mer specifikt på valaffischerna? I den kommande boken Rösträttens århundrade (red. Ulrika Holgersson & Lena
Wängnerud), som ges ut av Riksbankens jubileumsfond, skriver jag med kollegerna
Bengt Johansson och Orla Vigsø om hur kvinnor och män -- men också jämställdhets-
och kvinnofrågor -- behandlats på valaffischer sedan tidigt 1900-tal.
Män har dominerat bland de gestalter som avbildats på
valaffischerna. Sett över hela perioden från 1911 till idag är män tre gånger
så vanliga som kvinnor, och under de tidiga decennierna fram till kriget var
mansdominansen närmast total. Undantagen finner vi på affischer där partierna
försökte mobilisera den nya väljargrupp som kvinnorna utgjorde efter den
allmänna rösträttens införande 1919-1921. På 1920-talet kunde mobiliseringen ske
med hjälp av uppfordrande kvinnogestalter som på denna socialdemokratiska
affisch från 1928.
Partiernas särskilda uppmaningar till kvinnor att utnyttja
sin rösträtt försvann under 1940-talet, men det var först runt 1960 som kvinnor
och män röstade i lika stor utsträckning. Den manliga normen har också varit tydlig när partierna
illustrerat sina idéer med hjälp av mer generella figurer. Den vanliga
medborgaren eller väljaren har nästan alltid varit en man. Arbetare, tjänstemän
och andra grupper har gestaltats på liknande sätt. När de frisinnade 1924
använde ett direkt tilltal och en skarp uppmaning att rösta är det självklart
en mansfigur som får stå för ”väljaren”.
Men saker har förändrats. På 1970-talet syntes de första tecknen
på att partierna rörde sig bort från de mest stereotypa gestaltningarna. Pappan
med barn från 1976 är dels en anspelning på den könsneutrala
föräldraförsäkringen som då införts av S-regeringen, men också uttryck för en
vilja att bryta normer: allmänna kategorier av människor – som företagare i
Alliansaffischen från 2014 – kan numera bildsättas med såväl kvinnor som män.
Och partierna och deras reklammakare har blivit medvetna om betydelsen av att
bryta mot stereotypa föreställningar och noga överväga hur olika
väljarkategorier presenteras i kampanjerna.
Även fördelningen mellan avbildade kvinnor och män har
förändrats, och är efter millennieskiftet nästan jämn. Men bara i en valrörelse
har det förekommit lika många kvinnor som män på partiernas affischer – det var
2006. Återstår nu att se hur 2018 års valaffischering kommer att se ut i ett
jämställdhetsperspektiv.
/Nicklas Håkansson
Kommentarer
Skicka en kommentar