Det kommersiella valet. Veckans valaffisch v.27
Kommersiella aktörer har alltid förstått att utnyttja en
aktuell situation för att sälja sina produkter. Därför är det inte förvånande
att även ett riksdagsval används i reklamsyfte. Historiskt finns det gott om
exempel på detta, som när man låter igenkännbara politiker uppträda i tecknade
annonser för cigaretter - förmodligen utan deras godkännande. Dessa två exempel
kommer från valkampen 1911, med Socialdemokraternas Hjalmar Branting och
(förmodligen) den borgerliga Eric Trolle:
Även restaurangen Djursholm hakade på valtemat på
1940-talet:
Reklamen är ett tydliga exempel på att
konsumtionssamhället bygger på konsumentens "fria val", och att
konsumtion och politik smälter ihop som två exempel på samma sak, nämligen
valfriheten. Att ha rätten att fritt välja bland tillgängliga politiker är
samma sak som att fritt kunna välja mellan tillgängliga varor. Det finns mycket
kritik av användandet av kommersiell marknadsföring inom politiken (political
marketing), men det är först med 1980-talets valaffischer som man i Sverige
börjar se likheter. (I länder som USA, Frankrike och England började det redan
på 1950-talet.) Men faktiskt började kommersialiseringen långt tidigare, när
man började acceptera att politiska val och kommersiella val var uttryck för samma
mekanism.
Numera är det ingen som reagerar på att politik används som
en skämtsam ram för reklamkampanjer. I juni 2018 satte ÖoB, det tidigare
Överskottsbolaget, upp sina "valaffischer" för Lågprispartiet med
"veckans vallöfte". Förmodligen finns det en extra vits i valet av
namn, eftersom varuhuset i hög grad säljer billiga varor när de har fått in ett
parti av något. Ett lågprisparti, helt enkelt. Nu kan vi bara vänta på att det
begreppet vänds ironiskt mot något av riksdagspartierna.
//Orla Vigsö
Kommentarer
Skicka en kommentar