Radikal ungdom. Veckans valaffisch v.21


Det är välkänt att partiernas ungdomsförbund ser sin egen roll som en ideologisk blåslampa i rumpan på moderpartiet. Det gäller oavsett om partiet ligger till höger eller vänster på skalan, ungdomsavdelningen ligger alltid ”längre ut”. I fallet Sverigedemokraterna gick det ju till och med så långt att hela ungdomsavdelningen sparkades, och eftersom det var de som hade rätten till namnet fick partiet skapa en ny ungdomsavdelning med ett annat namn (Ungsvenskarna istället för Sverigedemokratisk ungdom).

Men det är inte bara på det ideologiska planet som ungdomsavdelningarna är mer radikala än moderpartierna. Det gäller också kommunikationen och kanske i synnerhet i valtider. Det är ungdomsavdelningarna som tar ut svängarna mest, som helt enkelt vågar mer – oavsett om det handlar om (plumpa) skämt, jämförelser eller hyllningar av sig själva. Eller negativa bilder.
Negativa kampanjer ser man vanligtvis inte så mycket av i Sverige,
men Grön ungdom gick så att säga hela vägen inför folkomröstningen om euron 2003. Deras serie om fyra affischer som propagerar mot euron kombinerar alla tänkbara negativa associationer: liemannen, giljotinen, bödelns yxa och den omänskliga bördan avbildas i hotfullt grodperspektiv med domedagsmoln och giftiga färger. Som en Bergmanfilm på syra, ungefär.


Det är svårt att veta om affischerna fick avsedd effekt, men svenskarna röstade ju nej…

//Orla Vigsø



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Propagandainspektionen (vecka 23): Dansen kring SD