Har det svartmålats förr? veckans valaffisch v.15

Svartmålning är på tapeten. Inte minst anklagas Sverigedemokraterna (och Moderaterna i Göteborg) att måla bilden av Sverige i allt för mörka färger. Istället påpekar kritikerna att Sverige på väldigt många sätt är ett framgångsland, där vi har det bra och många saker blir allt bättre. Kampen om Sverigebilden är central valåret 2018.

Inom politisk kommunikation är det knappast något nytt att måla upp olika bilder av samhället. Dessa handlar ofta hur misslyckad motståndarens politik varit ("De borgerliga fick chansen,,,,,,) eller hur eländigt det blir om politiska motståndare får makten  (Vrid inte klockan tillbaka,,,"). Med andra ord kan man titta bakåt på dålig politik eller förutspå mörka framtidsscenarier.

Men man kan också mer allmänt försöka spika fast verklighetsbeskrivningar, försöka ge en bild av hur verkligheten ser ut just nu. Ofta ackompanjeras det av uttalade löften om att den egna politiken ska lösa problemen, men det kan också vara implicit. Alla vet ändå vad partiet står för.

Tittar vi tillbaka i valaffischhistorien finns det både nyare och  äldre exempel. Ett parti som ofta jobbat budskapsmässigt att försöka definiera hur verkligheten ska beskrivas är Miljöpartiet. De har ofta - med humor - försökt påpeka miljöfrågans relevans. Ett exempel är från valrörelsen 2002 (se bild) då de hade en serie affischer som på olika sätt - ofta implicit - visade vad partiet stod för. I många av affischerna fanns det också ett sätt att beskriva samhället. Detta sätt att visa upp en smått absurd verklighet har partiet använt även både förr och senare. Om det sedan är svartmålning kan ju alltid diskuteras.
 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Propagandainspektionen (vecka 23): Dansen kring SD