Riskforskningsmöte i Washington. Vol 1

Denna vecka är jag medbjuden en svenska delegation som ska diskutera riskhantering och riskkommunikation med amerikanska myndigheter (och forskare). Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som bjudit med mig och det kommer att bli mycket spännande att få delta. Det är mitt första besök i Washington och svenska ambassaden. Ambassaden ligger ner vid vattnet i stadsdelen Georgetown (fantastiskt läge!) bara någon kilometer från området där Vita huset, kongressen och alla berömda monument är belägna. Tog en promenad där igår eftermiddag och dit får även dagens joggningstur gå.



Jag ska göra en kort presentation från min och Orla Vigsøs rapport om kampanjen 72 timmar. Som jag skrivit om tidigare här på bloggen funderar vi en del kring kontextualisering och riskkommunikation. På många sätt är ju riskkommunikation något av det svåraste man kan ägna sig åt. Målet är att övertyga någon att förbereda sig för något som kanske, men troligen inte alls kommer att hända. Samtidigt vill man skapa uppmärksamhet för att fånga intresset, men som myndighet (som ofta är avsändare) vill man inte heller skrämma upp folk. Myndighetskommunikation kännetecknas ju ofta av att man vill lugna medborgarna om att samhället trots allt fungerar, när medier och andra aktörer larmar som värst. 



Ett dilemma med andra ord. Vad vi kan visa i vår analys är att kampanjen inte var särskilt starkt kontextualiserad. Kampanjen satsade på enkla bilder (ikonografiska) med begränsad text utan att exakt berätta om vilka kriser som kan ske, hur stor risken är och exakt varför just dessa saker ska köpas hem och hur de ska användas. I de experiment vi genomförde tydde också resultaten på att man med ganska enkla tillägg skulle kunna öka människors medvetenhet om vad kampanjen ville åstadkomma (höja riskmedvetenhet och köpa hem en krislåda för att klara några dagar utan ström/värme, vatten i kranen och möjlighet att handla). 

Att det sedan är väldigt svårt att få människor att ta steget från att "göra det vi redan vet" är en ytterligare utmaning. 


För övrigt skriver överlevnadsexperten Herman Geijer lite om vår rapport på sin blogg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Propagandainspektionen (vecka 23): Dansen kring SD