72 timmar

Idag är jag i Stockholm och pratar på uppstarten för MSBs krisberedskapsvecka (#krisberedskapsveckan). Skälet till att jag står på scenen är att jag genomfört ett projekt tillsammans med kollegan Orla Vigsø, där vi närstuderat Göteborg stads kampanj 72 timmar. Kampanjen har pågått under tre år och syftar till att höja medvetandenivån hos göteborgarna så att de är förberedda på att klara sig i tre dygn (72 timmar) vid en samhällskris. Vad det handlar om är att se till att ha lite konserver hemma, en radio, ficklampa, möjlighet att laga mat utan el, alternativa värmekällor mm.

Våra slutsatser handlar mycket om vikten av att kontextualisera och ge tydliga konkreta råd om vad man ska göra. Vi, liksom all risk/krisforskning, trycker på dessa faktorer för att lyckas med risk-/kriskommunikation. Det är givetvis en utmaning att få människor att göra något när det inte är kris. Speciellt som det bara ska göras med information.

Ett av resultaten visar att de allra flesta i den enkät (som var en del av materialet) inte tyckte att det var särskilt troligt att det skulle inträffa en situation där man var utan ström, vatten eller möjlighet att skaffa mat under flera dagar. Jämförs det med hur människor bedömer risken för att drabbas av en brand i hemmet, våld/övergrepp eller en trafikolycka är nivåerna mycket lägre.


Och jag är inte bättre själv. När jag satt och skrev på rapporten tidigare i vintras var stormen Urd i antågande. Men inte gick jag ut och köpte konserver och värmeljus. Istället skrev jag rapport och uppdateringar på Facebook om att jag inte förberedde mig.....



Föredraget filmas och finns tillgängligt här för den som vill se. När rapporten blir publicerad kommer också en länk.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?