Dags för krönikeskrivande igen

För många år sedan skrev jag min första krönika, närmare bestämt 1998. Det var dåvarande chefredaktören för Borås Tidning, Jan Öjmertz, som ville rekrytera lite nya (lokala) namn till krönikeskrivande i tidningen. Att de skulle handla om medier och gärna ha en knorr på slutet var de enda förhållningsreglerna jag fick. Sedan rullade det på. Först en gång i månaden, men det blev lite väl mycket så jag glesade ut det till en gång i kvartalet. Så där höll jag på fram till 2013 och sammanlagt blev det nästan 90 krönikor. Därefter har jag gjort några gästspel här och var, men nu är det dags att åta sig ett lite längre uppdrag som krönikör.


Tidningen Curie

Sedan årsskiftet är jag ny krönikör i tidningen Curie som är Vetenskapsrådet tidning om forskning och forskarsamhället villkor. Så under våren (kanske längre) kommer jag leverera krönikor med lite annan touch än mina mediekrönikor. Det blir kort sagt lite mer navelskådande med fokus på forskarlivet och forskarrollen. En inte allt för vågad gissning är att vissa texter kommer att handla om forskningskommunikation och forskares kontakter med journalister. 


Forskningskommunikation i fokus

Eftersom jag ofta pratat med journalister genom åren, hållit offentliga föredrag och allmänt gillat "tredje uppgiften" delar jag gärna med mig av mina erfarenhter. Dessutom har vi på JMG under ett antal år gett kurser i forskningskommunikation och denna vecka skickade Marie Demker och jag in slutmanus till Studentlitteratur på en liten bok på det temat. Boken ges ut under våren 2023.


Forskarverkstaden

Men det lär också bli texter om hur det är att forska, inte minst själva processen att hitta forskningsidéer och genomföra dem. Jag tror vi ofta underskattar vikten av att dela med oss av den tysta kunskap som finns om ansökningsprocesser, hur ett forskningsproblem växer fram mm. Igenkännandet skapar också gemenskap, tänker jag och dessutom behöver juniora forskare få se att alla forsakre brottas med samma saker. Vi kör fast, får reject på artiklar, forskningsansökningar får inte pengar, men givetvis också det motsatta. Ibland trillar det in forskningsmedel och böcker och artiklar publiceras i en strid ström. Även om vi mest pratar om det sistnämda består livet i forskarverkstaden av båda delarna. "Bengt, I have been rejected everywhere", som en kollega med ett imponerande CV kärnfullt uttryckte det en gång.

Länk till den första krönikan finns HÄR.

Länk till presentationen av mig i Curie finns HÄR.

 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?