Rykten som inte tystnar

Igår fick jag ett sms från en journalist som ville prata om att hovet (inte hiphopgruppen!) gått ut med en dementi om att kronprinsessan Victoria och prins Daniel inte skulle skiljas. Argumentet var att ryktet om skilsmässa inte dog utan hela tiden poppade upp igen. Jag var och helghandlade med familjen och kunde inte prata och då gick frågan vidare till någon annan expert, dvs. kollegan Orla Vigsö. Läs Orlas svar HÄR.

Eftersom jag gick och funderade på frågan och inte fick något medieutrymme passar jag på att skriva vad jag skulle sagt om journalisten ringt tillbaka.

Två strategier

Hovet brukar aldrig kommentera rykten, trots att det alltid finns mängder som flyger omkring. Men nu gjorde man ett avsteg från den principen. Det var dags att stämma i bäcken. Reaktionerna lät inte vänta på sig, dels rapporterades dementin i nyheterna, dels kommenterade olika experter och journalister hovets strategi. Som så ofta fanns det två olika uppfattningar om krishanteringen. Den ena var att hovet måste leva i moderna tider, att det inte längre fungerar att tiga ihjäl rykten. I ett medielandskap där alternativa och sociala medier är en stark drivkraft för nyhetsdynamiken räcker det inte att de traditionella nyhetsredaktionerna avstår från att rapportera sådant som inte är bekräftat. Rykten kommer leva och förstärkas på ett helt annat sätt än tidigare och därför borde de gått ut tidigare och hanterat ryktesspridningen.

Den andra åsikten var den rakt motsatta. Rykten kommer alltid finnas och spridas, men så länge de stannar på sociala medier når det trots allt en ganska begränsad publik. Det är först när lyfts in i traditionella nyhetsmedier som den stora publiken nås av skvallret. Dementin kommer med andra ord att sprida rykten mycket mer eftersom traditionella medier skickar ut den till dem breda allmänheten. Så därför ska aldrig rykten kommenteras, de kommer att självdö efter ett tag. 

Hitta en ny vinkel

Så vad göra? Vem ska man lita på? Tala eller tiga? Som alltid är det svårt att råda och forskningen är vad jag förstår inte entydig. Rykten är svåra att ta död på och i en värld med sociala medier har de en tendens att överleva längre än tidigare. Men det finns ett råd som brukar lyftas fram: hitta på en ny vinkel som är bättre än ryktet som sprids. Vi kommer alltid berätta historier, men för att en historia ska dö måste den konkurreras ut av en bättre historia. Jag har en del tankar om vad sådana skulle kunna vara, men väljer att inte berätta dem. För jag vill ju inte sprida rykten!

Forskning om rykten 

Vill man läsa om rykten rekommenderar jag en rapport som är skriven av Lars Nord och Henrik Olinder om kriser, ryktesspridning och kriskommunikation. Ladda ner rapporten HÄR.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?