Att (inte) leva som man lär

Jag har tidigare är på bloggen skrivit om såväl golfgate på Irland, Jimmie Åkessons snörvlande i plenisalen och Ebba Busch festande. Allihop skandaler kopplade till coronapandemin. Till slut fick också socialdemokraterna en på halsen. Justitieminister Morgan Johansson gick till ett köpcenter och köpte en försenad julklapp i mellandagarna. Inte olagligt, men lika olämpligt beteende som Sd:s och Kd:s partiledare. Kanske till och med ännu mer olämpligt tanke på att vi är mitt uppe i den andra vågen av pandemin och att personen ifråga är justitieminister. 

I förra blogginlägget skrev jag om olika personlighetstyper och synen på råd och rekommendationer under pandemin. Justitieministern hamnar väl bland "De egoistiska", och om det handlar om situationell eller personlighetsegoism låter jag vara osagt. Men tydligen tyckte Morgan Johansson att han kunde runda eller tänja på reglerna. Han är inte ensam. Det verkar inte precis varit tomt på köpcentran, vilket jag själv kunnat konstatera när jag kört förbi parkeringsplatserna. 

Politiker är både som andra, men ändå inte. Även om vi inte kan ha politiker som aldrig kan göra fel och begå misstag, måste de ändå försöka föregå med gott exempel. På många sätt är därmed spelutrymmet för en politiker mindre än de allra flesta av oss. Då regering och riksdag sätter gränser för hur vi medborgare lever våra liv kan man ju tycka att de själva bör försöka följa det de har bestämt. Det är ungefär som att barn gör som föräldrar gör, inte vad de säger.

Den här diskrepansen mellan privat och offentligt liv är livsluften hos den politiska skandalen. Alla politiker bör ställa sig frågan om deras handlade i någon kantiansk mening kan upphöjas till allmän lag. Inte minst när man är justitieminister. Förutom att det är principiellt tveksamt att agera såsom flera politiker gjort under pandemin är det också taktiskt olämpligt. I det politiska spelet är sådana självmål något som man till varje pris bör undvika. Skandaler försätter inte bara den enskilde politikern i ett prekärt läge, de gör också att det egna partiet hamnar på defensiven och det är inget som gör en långlivad i politiken. 

I våras förutspådde jag att vi skulle få se fler coronaskandaler. Nu har vi haft några, men jag tror inte att det tar slut där. Det kommer flera, var så säkra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?