Munskydd - nästan som en politisk knapp?

Nej, jag bär inte munskydd i offentliga miljöer. På jobbet har jag inte varit sedan i oktober, så det är  bara när jag åker och handlar mat jag befinner mig i någon sorts riskmiljö. Men dit åker jag bara sena kvällar eller tidigt på morgonen. Kommer jag ta på mig munskydd framöver? Ja, alldeles säkert, om det blir rekommendation. Men jag har faktiskt funderat på använda munskydd när jag handlar nästa gång. Varför? För att jag börjar se fler och fler med munskydd offentligt. 

Eftersom jag varken har en särskilt stark övertygelse åt varken det ena eller andra hållet i munskyddsfrågan - och gärna vill framställa mig som en ansvarstagande medborgare - kanske munskyddet åker på trots att Tegnell inte sagt åt mig. Jag är ju visserligen inte i någon riskgrupp, men jag ska villigt erkänna att de berättelser jag sett på sociala medier på sistone om personer som varit sjuka i covid-19 skrämt upp mig lite. Risken för långsiktiga allvarliga hälsobesvär gör mig mer försiktig än vad jag var i våras. Det är min syn på munskyddsfrågan. 

I offentligheten låg den och bubblade redan i våras, inte minst eftersom WHO tidigt rekommenderade det som ett sätt att minska smittspridning. Men Folkhälsomyndigheten menade att kunskapsläget var oklart och när inte heller munskydd var obligatoriskt i länder i vår närhet fick debatten inte riktigt fäste. Men nu sticker vår strategi ut igen, då bara Nicaragua, Syrien och Sverige inte rekommenderar munskydd. Så debatten har tagit fart igen. Dessutom har studier, bland annat i den ansedda tidskriften Lancet, dragit slutsatsen att munskydd verkar fungera.

Munskyddsdebatten är med andra ord i centrum för diskussionen om hur coronapandemin bekämpas och medierna är fulla med artiklar om munskyddens vara eller icke vara. Munskyddet är också en bra symbol att samlas kring. I USA är ju munskyddet en politisk fråga, där de som är kritiska mot nedstängningar (och kanske inte ens tror på viruset) absolut inte vill bära munskydd. Så politiserad är inte debatten i Sverige, men kanske är vi på väg dit där bärande av munskydd signalerar att du inte riktigt tror på Anders Tegnell längre. Nästan som en politisk knapp på jackan.

  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?