Återvinning som valaffischgimmick 2018? Veckans valaffisch v.26 (vol 2)!
Eftersom Centern och Miljöpartiet lanserade 2018 års valaffischer i veckan blir det två stycken "Veckans valaffisch v.26). Texten är också publicerad på JMGs webbplats "JMG mitt i valet".
______________________________________
Centern och Miljöpartiet är först ut med årets valaffischer. Tidigt kan det tyckas, men valrörelser är numera i stort sett ständigt pågående och valdagen kommer tidigare än någonsin. Som brukligt är valaffischerna sedan länge en del i en större sammanhållen kampanj där affischer, reklam och webb ska kommunicera samma budskap med en enhetlig layout. Likheterna i partiernas utformning av affischer är flera. Centern har ”Framåt” som sammanhållande ord med lite variationer av budskap kopplat till olika sakfrågor. Miljöpartiet fokuserar på klimat och har ”NU” som signalord. Korta enstaviga ord ska profilera partiernas kampanjer valåret 2018. Sedan är det också likheter i att affischerna har bilder på partiledare/språkrör. Sedan 20 år har alla nästan alltid alla partier partiledare på valaffischer som en del av kampanjen.
______________________________________
Centern och Miljöpartiet är först ut med årets valaffischer. Tidigt kan det tyckas, men valrörelser är numera i stort sett ständigt pågående och valdagen kommer tidigare än någonsin. Som brukligt är valaffischerna sedan länge en del i en större sammanhållen kampanj där affischer, reklam och webb ska kommunicera samma budskap med en enhetlig layout. Likheterna i partiernas utformning av affischer är flera. Centern har ”Framåt” som sammanhållande ord med lite variationer av budskap kopplat till olika sakfrågor. Miljöpartiet fokuserar på klimat och har ”NU” som signalord. Korta enstaviga ord ska profilera partiernas kampanjer valåret 2018. Sedan är det också likheter i att affischerna har bilder på partiledare/språkrör. Sedan 20 år har alla nästan alltid alla partier partiledare på valaffischer som en del av kampanjen.
Men faktum är
att båda partiernas affischer också har blinkningar – som nog inte är medvetna
– tillbaka till historien. Centerns affischer, där inte Annie Lööf frontar, har
en ”framåtpil” som nästan täcker hela affischen. Bakom den skymtar en
illustration av sakfrågan texten fokuserar på. Men pilar och även budskapet
”framåt” var ganska vanligt på 1940- och 50-talets affischer. Flera partier
använde liknande stilgrepp för att i folkhemsbygget poängtera att de stod för
framsteg och utveckling (se Folkpartiets affisch från 1948 längre ner).
Miljöpartiets
uttalat dokumentära stil är inte heller ny. Under 1970-talet hade många partier
(Folkpartiet från 1973 som exempel nedan) affischer med foton i som hade dokumentärfotografiet som stilideal. Kan det
vara så att dessa två partier som uttalat har en miljöprofil till och med
omedvetet har gjort återvinning till årets valaffischgimmick?
Kommentarer
Skicka en kommentar