Medievalsundersökningarna i en internationell kontext - ny artikel

Tillbaka från semestern och dags för nya tag. Strax innan jag gick på semester publicerade jag en ny forskningsartikel tillsammans med kollegan Jesper Strömbäck om hur politiskt alternativa medier rapporterar om valrörelser. För den som följt mig är inte resultaten några nyheter eftersom artikeln bygger på rapporten VALET 2022: Politiken, medierna och nyhetsagendan som gavs ut av Mediestudier 2023. Det nya är att vi publicerar resultaten i en internationell tidskrift och har lagt till mer tidigare forskning och djupare teoretiska resonemang. 

Klicka HÄR för att komma till Journalisticas webbplats där artikeln finns publicerad. 


Medievalsundersökningarna på engelska - en sällsynt företeelse

Medievalsundersökningarna har genomförts sedan slutet av 1970-talet men det finns förvånasvärt lite publicerat internationellt, trots att tidsserien av innehållsanalyser är unik, även sett ur ett internationellt perspektiv. Johannes Bjerlings avhandling The personalisation of Swedish politics är ett undantag och undertecknad har också skrivit ett kapitel på ett liknande tema (om populariserad valbevakning). Grundaren Kent Asp skrev många böcker och rapporter på svenska och gjorde tidigt en analys av dagordningseffekter med hjälp av Medievalsundersökningarna (läs HÄR). Men nu är det dags igen och Jesper och jag tar fasta på förändringarna i medielandskapet och ställer frågan om och på vilket sätt politiskt alternativa mediers valbevakning skiljer sig från traditionella medier med utgångspunkt från 2022 års svenska riksdagsval. Mer konkret jämför vi ETC och Nyheter Idag med DN, SvD, Aftonbladet och Expressen.


Politiska alternativa medier är dubbelt alternativa

Vår slutsats är att politiskt alternativa medier är alternativ till de mer traditionella, både ifråga om att de delvis tar upp andra sakfrågor under valrörelsen och genom att de också behandlar de politiska partierna på ett annorlunda (mer politiserat) sätt. Men de är inte bara alternativ till traditionella medier, de är också alternativ till varandra. Den världsbild av valrörelsen som framkommer i politiskt alternativa medier skiljer sig både från traditionella medier och från varandra. De är kort sagt varandras motpoler, där de traditionella nyhetsmedierna befinner sig i mitten.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Fyra spaningar i invasionens skugga