Propagandainspektionen (vecka 17): Vad är EU - en stork, finansgubbe eller Bryssel?

När EU-kritiska partier riktar sin kritik mot unionen använder de ofta ”Bryssel” som synonym. Den belgiska huvudstaden, som är EU:s centrum, används faktiskt aldrig i positiva ordalag i EU-kampanjerna. Ska man säga något positivt används ”Europa” istället. Europa är bra, Bryssel är dåligt. Att huvudstäder får symbolisera makten är ju inte något som är unikt för EU-debatten. I USA används ”Washington” ofta som ett skällsord och kritiker av den federala makten har använt ”drain the swamp” som slagord sedan 1980-talet (Trump kom inte på det). I Sverige är också ibland ”Stockholm” ett skällsord, där eliten ibland också benämns som ett ”klägg”.


Bryssel ligger långt bort

I svenska EU-val verkar användandet av Bryssel som ett skällsord vanligare än i andra EU-länder. Åtminstone när jag scannar igenom arkivet över valaffischer hos European Election Monitoring Center (EEMC). Sverigedemokraterna använder gärna Bryssel som symbol för att makten är långt borta från Sverige. I flera valrörelser har partiet riktat sin kritik mot Bryssel, som exempelvis 2004 då EU:s detaljreglering illustrerades med att Bryssel till och med sägs bestämma storleken på jordgubbar. Notera att på den tiden hade partiet fortfarande kvar sin blågula fackla som symbol, inspirerad av brittiska partiet National Front.

 

 EU och maktens män/kvinnor

Ett inte alldeles ovanligt drag – från både höger och vänster – är att kritiskt symbolisera EU i formen av en maktgubbe. Italienska partiet Fronte Nazionale hade 1999 en slogan om att italienarna inte ville bli ”eurowaiters” och servera det italienska folket på ett fat till makten i Bryssel som illustreras som en maktfullkomlig byråkrat – tjock med en cigarr i handen. Notera att USA:s flagga också hänger bakom EU-byråkraten. Detta var innan Euron infördes och partiet tyckte som synes att den nya valutan var en dålig idé.

 


En tydligare association till Bryssel som storfinansens hantlangare fanns det gott om i de grekiska valaffischerna efter finanskrisen 2007. I valet 2014 använde kommunistpartiet den vanliga symbolen av storfinansen som en gubbe i kostym och hög hatt som vi sett så många gånger i politisk propaganda. Det enda som avviker är att han är mindre korpulent än vad gubbarna på liknande bilder brukar vara. Ledarna för de stora grekiska partierna tittar på när jätten äter upp den grekiske medborgaren och texten lyder ”Folket har fått nog av europeiska partiers lögner och löften”.

 


 Eurocraterna

Bryssel som ett ställe där anonyma byråkrater har all makt är ett vanligt återkommande tema i EU-kritiken. I valet 2004 där svenska Moderaterna hade flera affischer med EU-kritik illustrerade parlamentskandidaten Christofer Fjellner detta genom att vara omgiven av anonyma kostymklädda byråkrater (de har alltid mörka kostymer!) medan EU-kandidaten har en röd hoodie med texten Europa på sig och med budskapet ”Stoppa byråkratin”.


EU som en stork?

Ett av de mer ovanliga greppen är att illustrera EU som en glupsk fågel. I valet 2009 använde brittiska UKIP en affisch där EU-storken äter upp en man som har brittiska flaggan som shorts. ”Ge inte upp!” är budskapet men ärligt talat ser mannen i badbyxor ut att ha det kämpigt. Å andra sidan lämnade ju Storbrittannien unionen efter Brexit.

 


Satir mot EU-kritiker

Att den ungerska regeringen har en minst sagt spänd relation till Bryssel är ingen hemlighet och Orbans regering använder också kritiken mot EU i sina valkampanjer. Men ett lite annorlunda grepp i valrörelsen 2019 kom från oppositionspartiet MKKP som kritiserade regeringen i en serie affischer där Bryssel sades ha misslyckats med allt från att inte ha fällt ner toastolen (på bilden), fixat disken eller tagit ut soporna. Kritiken var riktad mot regeringen som på affischerna anklagades för att missleda det ungerska folket. MKKP sysslar med att parodiera den ungerska politiska eliten visa upp bristerna i deras verksamhet, och kritisera de andra partiernas korrupta och penningcentrerade verksamhet. Partiet tillämpar kreativa metoder från gatumålning, såsom att färga asfaltens sprickor. Men här är det alltså fråga om traditionella valaffischer med ett satiriskt budskap.

 


 EU-kritikens måltavla 2024

Frågan vi ställer oss är vad eller vem som får symbolisera EU-kritiken i årets valrörelse. Är det Bryssel, EU-flaggan eller bilder på anonyma tjänstemän? Eller riktas kanske kritiken mot de mest synliga ledarna inom EU såsom  Frankrikes president Emmanuel Macron eller EU-kommissionens ordförande Urusla von der Leyen? Eller så dyker det upp någon helt ny symbol. Kanske en stork eller nåt annat djur. Vem vet?

 Av Bengt Johansson

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Propagandainspektionen (vecka 23): Dansen kring SD