Fakta och åsikter är faktiskt inte samma sak!
Att många är besatta av vad folk tycker är inget som förändrats på de år som gått från att den här krönikan publicerades 2005. Opinionssamhället regerade då som nu. Men krönikan tog minst lika mycket upp ett metodproblem som en samhällsanalys och tog spjärn mot att många försökte likställa subjektiva uppfattningar om kommunikationspåverkan med objektiva fakta. Skulle jag skriva krönikan idag skulle den kanske snarara handla om anekdotisk bevisföring som inte minst våra sociala medier är fyllda av. Men det är kanske till viss del en annan historia.
_____________________________________
Opinionssamhället regerar
Att människors
åsikter är hårdvaluta i den offentliga debatten är förvisso ingen nyhet. När
människor mer och mer röstar efter sina åsikter väger opinionen som argument
allt tyngre. Politiker, PR-konsulter och andra påtryckare har länge vetat att
inget påtryckningsmedel är så effektivt som en uppretad folkopinion. Men nu har
opinionssamhället dragits åt ytterligare ett varv. Nu är inte längre människors
åsikter bara åsikter. Nu är åsikter fakta.
Jag roade mig med
att bläddra i några morgontidningar för se om min tes hade stöd och behövde
inte leta länge. I en debattartikel hävdade regeringens narkotiskapolitiska
samordnare Björn Fries att kampanjen "Knark är bajs" var lyckad
eftersom en majoritet av de som svarat på en enkät trodde att kampanjen påverkade unga människor. I en nyhetsartikel i
samma tidning slogs det utan tvekan fast att förtroendet för regeringen minskat
efter flodvågskatastrofen. Påståendet byggde på att de flesta i en
opinionsundersökning svarat att de själva
ansåg att de tappat i förtroende för regeringen. Jag skulle kunna fortsätta
uppräkningen. Exemplen är många och hela tiden är det samma sak. Åsikter
liktställs med fakta. Men åsikter är inte fakta och det går inte dra slutsatser
om kampanjers effektivitet eller om förtroendet för regeringen går upp eller
ner genom att fråga människor om de själva tror att de eller någon annan
påverkas. Människors subjektiva åsikter om opinionsbildning och medieeffekter
kan visserligen vara spännande att studera, inte minst eftersom det säger något
om vår syn på medier och samhälle. Men när det används för att studera
förändringar av kunskaper och åsikter är det meningslöst.
Ska man uttala
sig om kampanjeffekter eller mediernas påverkan får man göra det krävande jobbet
med att mäta opinionen flera gånger, helst före och efter kampanjen. Önskvärt
är dessutom att ha kontrollgrupper och givetvis studera hur mycket människor
tagit del av medier och kampanjen ifråga. Det tar tid, kostar mycket pengar och
idag verkar ingen vara beredd att göra jobbet som krävs.
Nu kan man fråga
sig varför denna förkärlek, att låta åsikter bli fakta existerar. Jag kan tänka
mig tre olika skäl. Det första är att det handlar om brist på resurser. När det
är bråttom och man inte heller har pengarna som krävs gör man det bästa i en
svår situation. Att fråga folk om de tror att de blev påverkade av medierna
eller av kampanjen ger det kanske ändå en fingervisning om
kommunikationseffekterna? Det är visserligen en felaktig slutsats, men är ändå begriplig.
Det andra skälet
är mer cyniskt och bygger på att de som beställt undersökningen till varje pris
vill visa att det finns kommunikationseffekter. Forskning om medieeffekter och
kampanjer visar oftast att påverkan på opinionen är ganska begränsad. Då är det
kanske lite lockande att istället fråga människor om de tror att de själva och
andra påverkas. Gör man det hittar man nämligen alltid större effekter,
eftersom vår tro på medieeffekter nästan alltid är större än mediernas verkliga
effekter.
Det tredje och
sista skälet är att likställa åsikter och fakta beror på att de som gör
undersökningarna saknar kompetens att göra riktiga opinionsundersökningar. De
vet helt enkelt inte vad de håller på med och tror att faktiska
opinionsförändringar kan mätas genom att fråga om människors åsikter om
opinionsförändringar. Man kan med andra ord skylla på resursbrist, cynism såväl
som okunskap. Jag vet ärligt talat inte vad som är värst.
Publicerad i Borås
Tidning 2005-04-01
Kommentarer
Skicka en kommentar