Affischkampen 2018: en sammanfattning. Veckans valaffisch v.36
Sedan i början av april och under 23 veckor har vi (Nicklas,
Orla och jag) skrivit om veckans valaffisch. Det har blivit många olika
perspektiv på valaffischernas karakteristik och utveckling. Vi ska avsluta
serien Veckans valaffisch med att summera våra intryck av affischkampen 2018 i punktform. Valaffischerna är barn av sin tid och årets valaffischer
stämmer väl in i den utveckling av affischer som vi kunnat spåra genom den
svenska valaffischhistorien som vi skriver om i boken Politik i det offentliga
rummet (Carlssons Förlag).
Valaffischerna på väg
bort (1): Partiernas kampanjbudget blir alltmer inriktad på digital
kommunikation. Så frågan är hur valaffischerna står sig? Vi har inga siffror på
det, men har en bestämd känsla av att affischerna är färre i år än under tidigare
valrörelser. Partierna har visserligen presenterat affischer för medierna och de syns också på
nätet och i annonser, men bortom centrum i de större städerna känns det
ödsligare. Vi tvivlar på att partierna verkligen tryckt upp lika många
affischer som tidigare. Vad som dock skett sista veckan är att partierna verkar
kraftsamlat i valspurten och dels tagit fram spurtaffischer och köpt
reklamplats för affischerna i busskurer och på annonstavlor.
Valaffischerna på väg
bort (2): Vandalisering av affischer i olika omfattning – allt från att ta bort/rivna ner till att rita Hitler-mustascher
och annat på affischerna - är inget nytt. Men många partier vittnar om att
förstörelsen varit mer omfattande i årets valrörelse. Kanske speglar det ett
hårdare politiskt klimat där polariseringen ökat. Som många befarat
verkar det också funnits mer samordnat sabotage, både på nätet och det offentliga rummet med
falska budskap som tillskrivits andra kandidater. Sverigedemokraterna i
Halmstads ”betongaffischer” måste i vilket fall som helst ses som den mest
innovativa motkampanjen när affischerna inte fått vara ifred.
Personfixeringen
tilltar. Att partiledarna exponeras och personifierar sina partier är
närmast självklart idag. Det gäller även det parti som tydligast har motsatt
sig koncentration på ledare. Visserligen har MP-språkrören en mindre
framträdande affischroll än många andra partiledare och både
Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna sprider fokus på flera ledande
gestalter i partiet. Men i alla partier utgör partiledarna navet i
affischkampanjerna. Den utveckling som började på 1960- och 70-talet har bara
accelererat och fokus på partiledarna har nog aldrig varit större på
valaffischerna än vad det är idag.
Mångtydighet och
humor. En affisch är ingen bok. Det handlar om att snabbt få tittaren som
passerar förbi intresserad och ta till sig ett budskap. För att göra det har
valaffischerna sedan länge använt den kommersiella reklamens estetik. Humor och
ordlekar har blivit allt vanligare och även mångtydighet i budskap kan kanske locka
de som passerar förbi.
Ett sätt att utnyttja det snäva utrymmet är att jobba med
motsatspar mellan det onda nuläget/andras politik och de goda värdena/vår
politik. Exempelvis använder Vänsterpartiet i årets val överstrykningar för att
uppnå effekten (”skatteflykt, skolutflykt”), men andra partier
såsom Liberalerna har liknande teman (”chatta eller fatta”). Det är framför
allt i dessa kontrastbudskap som den annars så omtalade negativiteten i affischkampanjerna
gör sig gällande. Dagens valaffischer är sällan ett forum för mer direkta
angrepp på politiska motståndare.
Även Miljöpartiets NU och Centerns Framåt är exempel på hur
valaffischens begränsade utrymme används för att banka in ett budskap som ska
synas på avstånd av de som passerar förbi.
En återkommande typ av budskap är också de så kallade
valensfrågorna: i sig okontroversiella idéer som ingen rimligen kan ha något
emot, men som signalerar värden man sluter upp kring, och gärna vill förknippas
som bärare av. ”Trygghet” (C, S, …) samt ”Ordning och reda” (S, M, SD, …) är
2018 års särskilt märkbara varianter av valensfrågor.
It’s all about image.
Ett annat drag som på allvar fick fäste under 1990-talet var imageskapande
och förtroende som centrala budskap. Givetvis inte heller helt nytt, men det
har blivit allt tydligare att politiska budskap hamnar i bakgrunden och image i
förgrunden. I 2018 års valrörelse är detta tydligast när det gäller
Moderaternas fokus på Ulf Kristersson som person. Ulf har tagit av sig kavajen,
kavlat upp ärmarna och ska ta tag i saker och ting. I denna ambition pratar han
med väljare och lyssnar och kommer agera på affischerna. Bilderna där han
joggar ska väl också visa att det är en stark och handlingskraftig person som
vill bli nästa statsminister. Faktum är att förvånansvärt många av partiledarna
2018 är aktiva på affischerna och inte bara stirrar in i kameran. Förutom Ulf
Kristerssons allmänt aktiva stil fångas Jonas Sjöstedt när någon tar en selfie
med honom eller när han står bland en massa barn. Även Stefan Löfven finns med
på bild i en barnaskara. Isabelle Löfvin sitter och skriver under ett viktigt
dokument och Gustav Fridolin står i publiken på ett valmöte. Signalen är att
partiledaren finns ute i verkligheten.
Det andra partiet som skjutit sakfrågorna i bakgrunden är
Sverigedemokraterna. Partiets serie bilder på kända och okända partiföreträdare
i ljusa fritidskläder, tillsammans med texten ”SD 2018”, utgör ett typexempel
på den reklamnära valaffischen. Med sin totala avsaknad av politiska budskap är
imagefunktionen den centrala. Partiet vill ge en mjuk och positiv bild av sig
självt som ett parti för vanligt folk. Samtidigt är effekten att för den
oinvigde är det omöjligt att skilja affischerna från bilderna i postorderfirmornas
klädkataloger.
Sammantaget är 2018 års valaffischer tidstypiska. De fångar
in en utveckling av professionalisering av politisk kommunikation där den
kommersiella reklamens estetik dominerar. Image och förtroende kombinerat med
lite humor ska göra att valaffischerna mobiliserar och fångar väljare.
Nicklas Håkansson/Bengt Johansson & Orla Vigsö
Kommentarer
Skicka en kommentar