Lokala valaffischperspektiv. Veckans valaffisch v. 34

I Sverige har vi ju som bekant val till både riksdag, landsting/region och kommun på samma dag. Det är ovanligt i ett internationellt perspektiv. Då och då förs det också fram förslag om att ha skilda valdagar, men ännu så länge får vi fortsätta att lägga tre röstsedlar i tre olika kuvert på valdagen. Eftersom vi väljare ska orientera oss i tre olika val, kampanjar också partierna både med nationellt, regionalt och lokalt perspektiv. Hur är det då med valaffischerna på lokal nivå? Finns de och skiljer de sig från de nationella. Vi lade förra veckan ut en förfrågan om crowdsourcing på Facebook för att samla in så många lokala affischer som möjligt. Även om vi inte alls lyckats täcka in alla av Sveriges 290 kommuner ännu har vi i alla fall kommit en bit på väg.


Hur är det då med lokala affischer? Finns de och skiljer de sig från rikskampanjen? Både ja och nej. I en del kommuner verkar - om det finns lokala affischer - inte ambitionerna vara så stora. En del partier struntar i lokala affischer och kör bara de som produceras nationellt. Alternativt handlar det om att använda layout från rikskampanjen och ha bilder på de lokala kandidaterna. Trots att kandidatkännedom ofta är begränsad på lokal nivå väljer förvånansvärt många att inte skriva ut namnet på kandidaterna. Med eller utan namn har de dock ibland också fått med partiledaren på bild så att hen får lite extra strålglans.




Sedan finns det förstås de som personvalskampanjar. Här samsas lokala riksdagskandidater med personer som har ambitioner att bli inkryssade regionalt och lokalt. Dessa affischer är oftast inte så iögonfallande utan följer den klassiska kandidataffischens genre - ansikte eller halvfigursporträtt med en leende politiker.



En lokal variant är att använda layouten från riksaffischerna med lokala frågor. Det kan var allt från utbyggnad av vägar till krav på husläkare. Oftast är det uttalat vad det gäller men då och då är det lite finurligare med underförstådda budskap som det krävs lokal kunskap för att förstå. I Borås kampanjar Kristdemokraterna med devisen "Välfärd före skrytprojekt" där lokala byggprojekt är i skottgluggen. I Härryda riktar Socialdemokraterna in sig på "ordning och reda" i kommunen, vilket illustreras med en bild på Råda säteri där kommunens sätt att sköta driften varit starkt ifrågasatt.
 


På många orter får man en blick för vilka frågor som är heta, men ganska ofta är det precis som i rikspolitiken ganska vaga slogans med leende politiker.

Några saker som avviker mer än annat är Sverigedemokraterna i Halmstad och deras "betongaffischer". Då de tröttnat på förstörda affischer gjorde de istället betongpelare och fick polistillstånd att sätta upp dem. I Göteborg skippade Miljöpartiet att ha affischer på valstugan och satte istället upp sin valslogan "NU" med stora bokstäver på taket. Också innovativt. Socialdemokraterna hängde på det Centern gjorde Stockholm förra valet. Då blev den kända "I love ....." prydd med med en fyrklöver. I Göteborgssocialdemokraternas tappning blev det så klart en ros istället.






Det finns många lokala affischer värda att ta del av och hoppas våra vänner runt om i landet fortsätter att skicka oss affischer!







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Propagandainspektionen (vecka 23): Dansen kring SD