...och nu blir det reklamfilm

Visserligen har vi bara haft reklamfilm i tv i några få valrörelser. Det var 2006 som TV4 öppnade upp för politisk reklam i sina digitala nischkanaler och sedan i de digitala marksändningarna inför EU-valet 2009. Genombrottet kom i förra riksdagsvalet och nu är det ingen som lyfter på ögonbrynen. Men hemma i familjen väcker det känslor. Min yngste son förklarade att han aldrig kommer att rösta på Alliansen för att de gör så äckliga tårtor. Det är inte lätt med kommunikation...

Men svenska valfilmer har en mycket längre historia än så. Partierna började göra filmer att visa i samband med valmöten redan i slutet på 1920-talet och fram till TV:s inträde var valfilmerna en viktig del av partiernas kommunikation med väljarna. Inte minst som ett sätt att locka väljare till valmöten. Men även efter 1960 har partierna gjort politisk propaganda med rörlig bild. Bioreklam och även ibland tv-reklam i kanaler som sänt från länder (läs Finland) där politisk tv-reklam varit tillåten.

I DN gjorde Nicklas Wahllöf en artikel om de svenska valrörelsernas historia och i en angränsande artikel fick jag kommentera lite.

Läs artiklarna här.

"Från dystopier till kladdiga tårtkalas"
"Bra valfilmer sätter agendan"

Sedan kan man själv gå in på Filmarkivets sida och titta på alla filmerna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?