Hur mycket papperstid har du?

 Bara så ni vet. Jag har gett upp papperstidningen. Läser inte GP på papper längre, något som jag gjort sedan början av 1990-talet. Nu är det paddan som levererar mina frukostnyheter och repertoaren har ökat sedan jag slutat att breda ut GP över frukostbordet. DN, SvD, Aftonbladet och Expressen har jag scannat igenom när mitt morgon-te är urdrucket. Dessutom har jag tittat lite på SVT Online och ibland slinker även en titt på Sydsvenskan med. Och så GP då förstås. Allt konsumerat långt innan jag sitter vid mitt skrivbord och ska börja jobba. 


Jag är inte ensam. Rapporten Medieekonomi - medieutveckling 2024 som Mediemyndigheten släppte igår visar ett antal tydliga trender, en utveckling som inte bara förebådar att papperstidningen förlorat sin position, men också ett antal andra saker som kanske är mer oroande. Åtminstone för oss som bekymrar oss om nyhetsförmedling och den brännande frågan om vem som egentligen ska betala för journalistik. För journalistik kostar pengar att producera. 

 
Ett tufft år

Igår hade jag förmånen att få lyssna till den eminente Tobias Lindberg som lotsade lyssnarna genom rapporten. Här är ett axplock av vad han berättade.

Att medieaffären är tuff, inte minst för dagspressen har väl ingen missat? Reklamintäkterna har minskat under lågkonjunkturen, men den långsiktiga trenden är också att reklamen går till techjättar som Google, Amazon och Meta. Även om kanske reklammarknaden vänder upp nästa år så är det tveksamt om dessa pengar landar i dagspressen. Om det gör det så hamnar de i de stora koncernerna och de nationella medierna. Knappast de lokala. Dessutom verkar reklamköparna välja bort journalistiska medier, och vi konsumenter håller vi hårt i plånboken. Trots pengabrist vill vi inte gärna ge upp våra strömningstjänster. Netflix, MAX, Disney+ och Viaplay får vara kvar medan vi säger upp morgontidningen. Dessutom har nyhetskonsumtionen gått ner en del, från i och för sig höga nivåer under pandemin, Rysslands invasion av Ukraina och 2022 års valrörelse. Kanske sticker nyhetskonsumtionen upp i nästa års rapport med tanke på USA-val och konflikterna i Mellanöstern? Vad gör medierna? De försöker skära kostnader och skaffa sig stordriftsfördelar genom att konsolidera, men hur ska intäkterna ökas? 

Vem överger pappret först?

Ser man på mediebranschen har den längre varit på väg att bli digitaliserad. Produktionen och konsumtion har blivit allt mer onlinebaserat. En gång för länge sedan skrev jag ett krönika där jag ställde frågan om vem som överger pappret först. Som framtidsspanare var jag lite för tidig. Men nu börjar börjar verkligheten komma ikapp. Reklamen blir mer och mer digital, större delen av vår konsumtion av medier likaså och även om det tjänas en hel del pengar på pappret är det på väg ut. Men låt oss stanna till lite. Det kommer knappast bli så att alla överger pappret på en och samma gång. Vissa mediemarknaden är redan på väg att bli helt digitala. Flera fådagarstidningar finns idag bara online, och samma sak kommer säkert även drabbas kranskommuner till större städer. Papperstidningen kommer finnas längst i större städer och tätorter. 


Hur mycket papperstid har du?

Men detta innebär också en statusförskjutning av papperstidningen, att läsa nyheter på papper blir något exklusivt, sådant som bara vissa kostar på sig. Ett elitmedium helt enkelt. Pappret har ju redan blivit något som signalerar allvar. Vill man göra intryck så använder man papper. Då visar man att kommunikationen är viktig och att mottagaren är VIP. Herregud, här har någon bemödat sig om att trycka upp en produkt på papper, något som inte kan ändras hur som helt utan är beständigt. En inbjudan på papper smäller högre än en inbjudan online och när MSB ska inpränta vikten av krigs- och krisberedskap är det en tryckt broschyr som dimper ner i brevlådan. Och att överhuvudtaget få ett riktigt brev eller kort känns numera väldigt speciellt. Papper är på väg att bli som vinyl för musikintresserade. Det signalerar att man bryr sig. Så inom en inte så alldeles avlägsen framtid kan vi säga: "Säg mig hur mycket papperstid du har och jag ska säga vem du är" 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Propagandainspektionen (vecka 23): Dansen kring SD