Om att bli bloggad
Idag har vi (nästan) vant oss vid att allt i princip kan vara offentligt. Håller man en föreläsning eller föredrag måste man utgå från att det kan ligga ute på sociala medier i nästa andetag. På så sätt har lever vi våra liv där gränsen mellan offentligt och privat är utsuddad. Allt privat kan vara offentligt. Men 2007 - när jag skrev krönikan - var det inte lika självklart. Faktum är att jag blev lite chockad när Viggo Cavling refererade vårt informalla samtal i sin blogg. Jag tyckte - och skulle nog fortfarande tycka - att det är att bryta ett socialt kontrakt att göra privata samtal offentliga. Men så ser vår sociala värld ut idag.
Jag har blivit
bloggad
Jag har blivit
bloggad. Saker jag sagt i mer eller mindre offentliga sammanhang dök plötsligt
upp på olika bloggar under senhösten. Mitt småpratande på en tågperrong med
Viggo Cavling, chefredaktör för tidningen Resumé, dök upp i hans blogg några
dagar senare. Dessutom bloggade en student om kvaliteten på mina föreläsningar.
Att bli bloggad på det här sättet var inte hela världen eftersom jag kunde stå
för det jag sagt, men det fick mig att börja fundera. Gränserna för vad som är
offentligt och privat verkar ha suddats ut helt och hållet. Allting man säger
eller gör kan med några knapptryckningar finnas i den globala medieby som vi
kallar Internet. Situationer som man själv inte upplevt som offentliga blir
helt plötsligt allas egendom, som alla kan tycka till om och som jag får stå
till svars för.
Tidigare var
medieoffentligheten endast möjlig att nå via journalisternas filter eller med
hjälp av kraftiga reklambudgetar. Att kunna påverka offentligheten var
förbehållet en elit. Men 2006 var året då vanliga människor på allvar blev
medieproducenter i stor skala, vilket Time Magazine
uppmärksammande när de skulle utse prestigefyllda ”Man of the year”. Då valde
man att publicera en spegel på omslaget. Årets man var inte Bill Gates, Bono
eller Hillary Clinton. Årets man 2006 var vanliga människor – du och jag.
Myspace, Youtube, Wikipedia och alla andra webplatser där vi kan sprida
information har gjort att hela världen kan få tillgång till det vi vill
säga.
Men datorer med
stor lagringskapacitet och Internet som binder dem samman innebär också att
mediepubliceringar inte längre är en engångsföreteelse. Uppmärksammas något i
medierna får det evigt liv, istället för att försvinna bort med
pappersåtervinningen eller i etermediebruset. Allt från det som sänts i
medierna jorden runt till snapshots med en mobiltelefon finns tillgängligt för
nästan hela världen – dygnet runt. Och det försvinner inte, utan kan dras fram
igen i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Kritiska röster
höjs nu också mot att det offentliga rummet nått in överallt. Den mest
uppmärksammade är kanske Europadomstolens dom i målet
mellan prinsessan Caroline av Monaco och tyska staten. Bakgrunden var en
rättsprocess mellan henne och tidningar som publicerat fotografier från hennes
dagliga liv i offentliga miljöer. Den nya princip som Europadomstolen lanserade
var att publiceringar måste motiveras av allmänintresset, även om de inte kan
uppfattas som vare sig kränkande av privatlivet eller den enskildes heder.
Utgångspunkten har dessförinnan varit att det som inte är skadligt får sägas,
även om det saknar allmänintresse. Europadomstolens dom andas därmed en stor
skepsis inför yttrande- och pressfriheten.
Och även när det
gäller det privata bloggandet ser vi nu juridiska konsekvenser. I USA har
senatorsrådgivaren Robert Steinbuch stämt
den förra älskarinnan Jessica Cutler på 150 miljoner kronor. Detta eftersom hon
i sin högst personliga blogg avslöjat Steinbuchs sexuella preferenser.
Vad blir
konsekvenserna av en allt större intimisering av det offentliga rummet? Det
finns goda argument för inskränkningar. Konsekvenserna av mediernas framfart är
ibland långtgående. Enskilda människor upplever sig kränkta av mediernas
bevakning, politiker blir utsatta för hot efter att ha uppmärksammats, företag
får sitt rykte skamfilat av publicering och svaga grupper blir än mer utsatta
än de redan var.
Jag har inga
färdiga svar på hur vi ska hantera den nya medievärlden. Visserligen är jag av
princip emot all inskränkning av yttrandefrihet. Därmed inte sagt att jag
tycker allt är lämpligt att publicera, men det ska inte vara förbjudet. Min
grundprincip är att argument ska mötas med argument och inte med lagtext. Men
någonstans måste väl ändå gränsen finnas för en privat sfär? Allt man säger och
gör kan ju inte rimligen vara anpassat för att publiceras? Jag tror att kampen
om offentligheten bara har börjat och starka krafter utmanar yttrandefriheten. Vi
får bara hoppas att pendeln inte slår tillbaka allt för hårt.
Publicerad i Borås Tidning 2007-01-25
Kommentarer
Skicka en kommentar