Supervalåret 2014
Så här inför supervalåret 2014 ägnade jag julledigheten att ladda upp med de första säsongerna av Vita huset. Vita huset och The Newsroom är de enda tv-serierna jag brytt om att följa systematiskt sedan Twin Peaks i början på 1990-talet.
Det som gör dem intressanta är att de skildrar både politik och medier med nyanser och i grunden ses politik (Vita huset) och journalistik (The Newsroom) som något positivt.
Det finns gott om journalistiska hjältehistorier i populärkulturen. Alla presidentens män, State of play, The insider m fl. Men skildringar där politik ses som något gott är det ont om. Istället brukar det vara inkompetens och maktfullkomlighet som präglar bilden när politiska skeenden får plats i populärkulturen. Komediserier som Javisst, herr minister, Starke man eller vilken konspirationsteoretiskt thriller som helst kan tjäna som exempel.
Vita huset är i detta avseende unikt. Visst finns det ett politiskt spel, men i grunden skildras aktörerna som att de drivs av övertygelse och en vilja att förändra samhället till det bättre. Dessutom är de alla oerhört kunniga och kompetenta.
Det som gör dem intressanta är att de skildrar både politik och medier med nyanser och i grunden ses politik (Vita huset) och journalistik (The Newsroom) som något positivt.
Det finns gott om journalistiska hjältehistorier i populärkulturen. Alla presidentens män, State of play, The insider m fl. Men skildringar där politik ses som något gott är det ont om. Istället brukar det vara inkompetens och maktfullkomlighet som präglar bilden när politiska skeenden får plats i populärkulturen. Komediserier som Javisst, herr minister, Starke man eller vilken konspirationsteoretiskt thriller som helst kan tjäna som exempel.
Vita huset är i detta avseende unikt. Visst finns det ett politiskt spel, men i grunden skildras aktörerna som att de drivs av övertygelse och en vilja att förändra samhället till det bättre. Dessutom är de alla oerhört kunniga och kompetenta.
Kommentarer
Skicka en kommentar