Veckans valaffisch (v31)

På temat "hur tänkte de egentligen" har moderaternas kampanj "Rösta på din..." från 2002 en given plats. I Johan Westrins bok "Den moderata bilden", där författaren gjort en grundligt arbete i att gräva fram och visa moderata valaffischer, beskriver han logiken bakom affischtemat. Meningen var att budskapet "Rösta på" som sedan följdes av olika kategorier "närpolis", "frisör", "sjuksköterska" skulle visa vilka grupper som skulle gynnas av moderat politik. Men där överskattade nog partistrategerna väljarna. För de flesta framstod nog budskapen som märkliga och internt fick också affischerna mycket kritik efter valförlusten. Westrin skriver om sågningen som moderaten i Kiruna, Hans Swedell gjorde på stämman den 8 november 2002. Swedell sa: "Affischerna sade att man skulle rösta på sin lärare. Men lärarna därhemma är sossar och någon är folkpartist. Rösta på din närpolis. Vi har ingen närpolis. Den närmaste finns i Arjeplog och han är kristdemokrat. Rösta på din frisör. Han är kommunist!".

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Propagandainspektionen (vecka 23): Dansen kring SD