Veckans valaffisch v 34
Nu har alla partier presenterat sina valaffischer och valrörelsen 2010 har startat på allvar. De som menar att valaffischen kommer att försvinna i kampen mot sociala medier bör nog fundera en extra gång. Valaffischen må vara en gammal kampanjkanal, men med tanke på förra veckans medieuppmärksamhet kring årets affischer kan man vara säker på att valaffischerna lär hänga med ett bra tag till. De är, liksom starten av andra kampanjaktiviteter, ett effektivt sätt att fånga medieintresse. Där kan de betygsättas av "experter" som undertecknad, diskuterats i TV-soffor och inte minst kan de kopplas ihop med de sociala medierna där de kommenteras, kritiseras och parodieras. Eftersom de finns på bild passar de också medielogikens krav på bildmässighet. Valaffischer kanske inte påverkar så många väljare, men det är inte heller meningen. De ska höja valtemperaturen, fånga medieintresse för partiet och mobilisera de egna valarbetarna. Sill till midsommar, julgran på julen och valaffischer till valrörelsen - det hör till! Vad jag tycker om årets valaffischer kan den som läst Aftonbladet ta del av. Att jag gillade kristdemokraternas affischer är kanske inte så förvånande. De lyckades verkligen skapa uppmärksamhet med djurtemat. Men jag menar fortfarande att vänsterpartiets klossar var den mest genomtänkta. Med budskapet "Håll ihop", där händer hjälps åt att hålla ihop bokstavsklossarna är affischer där text och bild förstärker varandra. Olika händer behövs för att bilda orden och det finns också ett drag av att gemenskapen är skör. Alla behövs för att det ska hålla ihop. Snyggt, helt enkelt. Risken är dock att den kan upplevas som lite anonym. Det är en väldigt tydlig grafisk formgivning från den kommersiella reklamens värd och risken finns att inte alla ser att det är en valaffisch utan tror det handlar om reklam för något annat.
Kommentarer
Skicka en kommentar