Om SD och seminariet på JMG

Imorgon avslutas JMGs föreläsningsserie "Så tänker en partistrateg". Vi har haft välbesökta och intressanta föreläsningar under hela hösten. Studenter och lärare har ställt undrande och kritiska frågor och de som föreläst har svarat efter bästa förmåga. Att också bjuda in Sverigedemokraterna uppfattade jag som självklart när det handlar om att få höra hur riksdagspartierna tänker strategiskt ifråga om kommunikation. SD är ett rikdagsparti alltså bjuder vi in dem också, allt annat hade varit mycket märkligt.

Men jag förstod ju också att vissa inte skulle hålla med och hävda att vi ger en arena för SD och legitimitet åt deras politik. Sådana argument har också yttrats, men jag håller inte med. Generellt tycker jag att universitetet ska ha högt i tak och argument från alla olika håll ska höras. Det innebär då också att höra personer tala vars åsikter man inte delar. Men framförallt tycker jag det handlar om ett missförstånd vad gäller gästföreläsare på universitetet. SD och de andra partierna bjuds inte in för att deras åsikter ska legitimeras eller ges en arena. De är inte lärare, de är studieobjekt. Gästföreläsare inbjuds att komma och tala utifrån sitt perspektiv och sedan är det upp till lärare och studenter att förhålla sig kritiskt till det de säger och fundera på varför de säger vissa saker, vad de inte tar upp och  vad det betyder.

Själv ska jag fungera som moderator på seminariet och ser fram emot att höra hur SD tänker strategiskt kring kommunikation. Jag hoppas på kritiska och initierade frågor från publiken precis som det varit på  alla andra seminarier under hela hösten
.
Många har skrivit om seminariet och jag länkar nedan dels till uppropet mot seminariet och de som försvarat det.

Uppropet

Adam Cwejmans ledare i GP.
Anders Sundells inlägg på Politologerna.
Forskare på GU om seminariet, debattartikel i GP.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?