Euroflections och lite annat
Förra gången jag skrev på bloggen
startade vi upp studierna av EU-valskampanjen. Det blev en kampanj som till en
början verkade lite avslagen, men som fick liv allt eftersom. Inte minst
berodde det på mediernas granskningar och andra avslöjanden. SVTs granskning av
Vänsterpartiets Malin Björks arvoden, anklagelserna mot Sverigedemokraternas
Peter Lundgren för sexuella trakasserier och kanske allra mest DNs redovisningar
av Kristdemokraternas Lars Adaktussons röstning i abortfrågor gjorde att
EU-valet hade lite högre temperatur än vad vi kanske är vana vid. Men lägg
därtill att flera partier försökte måla upp valet som ett ödesval för
demokratin i Europa, vilket gjorde att det åtminstone kändes som mer stod på
spel än vid tidigare val till EU-parlamentet,
I boken Euroflections som kollegorna i Sundsvall står bakom bidrar jag och Edoardo Novelli med en presentation av EEMC, där vi också visar några resultat av de studier vi genomfört. En sådan är att miljöfrågan bara drevs av partier i Väst- och Nordeuropa. I södra och östra delarna av Europa var jobben, välfärd och ekonomi mer i fokus för partiernas kampanjer. Lite förvånande fick inte intergration och flyktingmottagning så stort genomslag som många trodde. I boken finns en mängd intressanta reflektioner och tankar kring EU-valet och Euroflections kan laddas ner här.
Men det kommer mer snabbforskning. I nästa vecka (11 juli) kommer EEMC presentera rapporten om hur partierna kampanjade i EU-valet (på valaffischer, tv-reklam, pressannonser och Facebook) i en rapport som ges ut i EU-parlamentets rapportserie. Mer om det då.
I boken Euroflections som kollegorna i Sundsvall står bakom bidrar jag och Edoardo Novelli med en presentation av EEMC, där vi också visar några resultat av de studier vi genomfört. En sådan är att miljöfrågan bara drevs av partier i Väst- och Nordeuropa. I södra och östra delarna av Europa var jobben, välfärd och ekonomi mer i fokus för partiernas kampanjer. Lite förvånande fick inte intergration och flyktingmottagning så stort genomslag som många trodde. I boken finns en mängd intressanta reflektioner och tankar kring EU-valet och Euroflections kan laddas ner här.
Men det kommer mer snabbforskning. I nästa vecka (11 juli) kommer EEMC presentera rapporten om hur partierna kampanjade i EU-valet (på valaffischer, tv-reklam, pressannonser och Facebook) i en rapport som ges ut i EU-parlamentets rapportserie. Mer om det då.
Kommentarer
Skicka en kommentar