Veckans valaffisch v 41

I årets val visar resultaten att det kryssades förbi en del kandidater jämfört med partiernas listor. Inte minst i kristdemokraterna, där mer moralkonservativa och frikyrkliga kandidater mobiliserat väljargrupper inom partiet. Fokusering på enskilda kandidater har dock funnits tidigare, (se veckans affisch v 35). En mycket stark personvalskampanj var Eliel Löfgrens kampanjer i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet. Löfgren var partiledare för liberala riksdagspartiet under 1920-talet och både affischer och tidningsannonser var starkt personfokuserade. Det var personen Eliel Löfgren man skulle rösta på. I tidningsannonserna som täckte hela sidor stod det att läsa: "Vad 15 framstående personer säga om Eliel Löfgren och hans gärning". Affischer hade liknande budskap. Personifiering är med andra ord inget nytt i valkampanjerna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?