Veckans valaffisch (vecka 15)
Blir det mer svartmålning nu? Ett stående argument mot politisk TV-reklam i den svenska debatten har alltid varit att det blir smutskastning och ingen sakpolitik. Nu är det inte särskilt troligt att det blir så mycket reklamfilmer där motståndarna svartmålas. Internationella studier som finns visar att TV-reklam som fokuserar på att kritisera motståndarna sällan dominerar. Blir det smutskastning kommer den nog snarare hamna på nätet än i TV-reklamen. Men nu är ju inte svartmålning av motståndarna något nytt. Negative campaigning finns det många exempel på i den svenska valrörelsehistorien - inte minst på valaffischerna. De närmaste veckorna ska olika sorters negative campaigning vara tema här på bloggen.
(1) Kritik av konsekvenserna av motståndarens politik: Det första exemplet är moderaternas trafikskyltstema från 1994 där temat var vad som händer om socialdemokraterna kommer tillbaka till makten. Här är det sakpolitik i fokus och vilka negativa konsekvenser oppositionens politik kommer att få.
Kommentarer
Skicka en kommentar