Men vad ska andra tycka?
Jag skrev för någon vecka sedan om sociala mediestormar och hur vi kommer att få leva med dem. När jag tänker tillbaka lite finns det dock en skillnad. Medvetenheten om att de planeras och dirigeras har ökat på många håll. Inom forskningen pratar man om medie- och informationskompetens (MIK) som bland annat handlar om att kunna värdera medier och mediers funktioner.
I efterskalven av Åhléns Luciabild har Expo publicerat en utmärkt artikel om hur hatstormen mot Luciabilden skapades. Här har journalistiken en viktig och kan också bidra till att vår MIK ökar. Kanske kan vi då bli lite mer svårflörtade då mediestormarna går igång?
Problemet är dock att vi inte alltid litar på att andra människor gör samma kritiska bedömning som vi själva. Inom forskningen kallas fenomenet för tredjepersonseffekter och handlar om att vi tror andra människor i högre grad än vi själva påverkas av mediebudskap. "Visst kan jag se igenom en orkestrerad social mediestorm, men kan andra det?" Fenomenet blir särskilt tydligt då man själv är avsändare av budskap, vilket innebär att företag och politiker som kommunicerar blir särskilt sårbara. Att bortse från en social mediestorm är helt enkelt inte så lätt. För även om man själv vet om att det är en organiserad kampanj vågar man inte lita på att andra (vanliga) människor har samma kompetens att förstå vad som pågår.
Knäckfrågan är med andra ord hur man ska våga sitta still i båten när stormen blåser som värst. Där har sociala mediestrateger en utmaning.
I efterskalven av Åhléns Luciabild har Expo publicerat en utmärkt artikel om hur hatstormen mot Luciabilden skapades. Här har journalistiken en viktig och kan också bidra till att vår MIK ökar. Kanske kan vi då bli lite mer svårflörtade då mediestormarna går igång?
Problemet är dock att vi inte alltid litar på att andra människor gör samma kritiska bedömning som vi själva. Inom forskningen kallas fenomenet för tredjepersonseffekter och handlar om att vi tror andra människor i högre grad än vi själva påverkas av mediebudskap. "Visst kan jag se igenom en orkestrerad social mediestorm, men kan andra det?" Fenomenet blir särskilt tydligt då man själv är avsändare av budskap, vilket innebär att företag och politiker som kommunicerar blir särskilt sårbara. Att bortse från en social mediestorm är helt enkelt inte så lätt. För även om man själv vet om att det är en organiserad kampanj vågar man inte lita på att andra (vanliga) människor har samma kompetens att förstå vad som pågår.
Knäckfrågan är med andra ord hur man ska våga sitta still i båten när stormen blåser som värst. Där har sociala mediestrateger en utmaning.
Kommentarer
Skicka en kommentar