torsdag 13 april 2017

Baaad PR

United Airlines är i blåsväder. Att släpa blodiga resenärer nerför passagerargången som inte vill gå av ett överbokat plan är inte att rekommendera. I alla fall inte om man vill ha bra PR och en stabil aktiekurs. Än en gång har sociala medier varit med att skapa en kris. Kriskommunikation är numera (minst) 2.0 och risken att ogynnsamma saker får spridning och publicitet är större än någonsin.

Frågan är bara om organisationer verkligen förstått vidden av sociala medier. Det handlar ju dels om att gränsen mellan "backstage" och "frontstage" har brutit samman. Allt som en organisation gör riskerar att få publicitet eftersom det finns kameror överallt och detta kan spridas på några sekunder globalt. Visst kunde flygbolagets agerande redan tidigare skapat rubriker, men inte på det sätt som när det finns bilder och filmer. 

Dessutom räcker det inte med dålig publicitet. En central del av sociala medielogiken är humor. Det finns redan gott om satirklipp och bilder ute som gör krisen några snäpp värre för United Airlines. Upprördhet och humor. Det är sådant som får sociala medier att gå i spinn!

Här kommer ett exempel. Och SvD har idag flera andra exempel.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar