News is a drug

Jag trillar ganska lätt ur nyhetsbubblan. Det är svårt att tro när man lever mitt i den, men faktum är att nyhetsdrogen är lättare att bli av med för mig än andra beroenden. Kanske säger det något om mig som person? Kanske är jag inte så där värst intresserad av nyheter, utan det handlar mer om ett beroende som upprätthålls via en daglig dos via tidningar, radio och tv. Denna dos har också blivit mer frekvent eftersom den idag främst sker via mobil, dator eller surfplatta. Lägger vi på lite Twitter och Facebook på det så blir flödet av aktualiteter något som ständigt fylls på.

Dagsaktuella händelser är flyktiga och därför kräver de också en ständig ström av uppdatering för att vara relevanta. Nyheter är extremt kontextberoende och missar man några dagar eller kanske en vecka förstår man ingenting.  Jag minns tiden före den ständiga uppkopplingen och hur det tog ett antal dagar efter jag kommit hem från en resa innan jag ens förstod vad nyheterna handlade om. Det var obegripliga referenser till tidigare nyheter och händelser, personer jag aldrig hört talas om vars plats i offentligheten nu var helt självklar. Jag kan få en liknande känsla när jag av någon anledning inte varit inne på Twitter på någon dag.

Givetvis förstår alla ägare av sociala nätverksplattformar och nyhetsproducenter faran i flyktigheten. Därför får man pushnotiser från allihop och nu har Twitter till och med börjat skicka meddelanden om vad andra twittrat om för att få mig att bli mer engagerad och inte trilla ur flödet.

En händelse som etsat sig fast i mitt minne rör nyheternas flyktighet. Jag om min fru var och fjällvandrade Kungsleden mellan Nikkaloukta och Abisko 1994. Efter tre dagars vandring utan nyheter kom vi till Sälkastugorna och möttes av stugvärden. Hon hälsar och säger direkt: "hörde på nyheterna att Stig Bergling har kommit tillbaka till Sverige". "Couldn't care less", tänkte jag och gick in i stugan för att sätta på lite kaffe.

   

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?