Veckans valafisch (vecka 8)

Valaffischer handlar om framtiden, vad som kommer att hända om väljarna bestämmer sig för att rösta på partiet eller kandidaten. Visst förekommer det valaffischer som är tillbakablickande, där partierna försöker övertyga väljarna att de gjort bra ifrån sig och förtjänar att få fortsatt förtroende. Regeringspartier har givetvis en större benägenhet till sådan retorik, men även hos dessa berättar man oftare vad man ska göra än vad man gjort. Man är ”stolt men inte nöjd” som Göran Persson uttryckte saken. Retoriken i valaffischerna handlar därmed mindre om ansvarsutkrävande än om mandat inför framtiden. Ett samtida exempel där kampanjen konsekvent handlat om framtiden är folkpartiets ”Framtidens nyheter” från valet 2006. På valaffischer, tidningsannonser och TV-reklam tog man i ordentligt om vad som skulle hända om folkpartiet fick bestämma.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Affischkampen vid extravalet 1958

Varför skulle myndigheter inte berätta allt de vet? En liten undersökning med en hypotetisk fråga

Public service är en prefekt måltavla i kulturkriget