Sveriges förenta stater?
Det är en vecka kvar till presidentvalet i USA. Kampanjen har gått fram och tillbaka, men det som verkade vara på väg mot en klar Clinton-seger verkar nu bli en stenhård kamp mellan kandidaterna. Det var givetvis Donald Trump önskedröm att det återigen blir oklarheter kring Hillary Clintons mailhantering.
Amerikanska presidentval är en global angelägenhet. Kampanjen är stora nyheter i alla länder. Så även i Sverige, där medierna satsar mer än någonsin på bevakningen. Kampanjen är historisk på fler än ett sätt. Hillary Clinton är den första kvinnliga presidentkandidaten, f.d. first lady, senator och utrikesminister och Donald Trump är en internationellt känd företagsledare som också tillbringat många timmar i underhållnings-tv. Vi har med andra ord en kampanj mellan två personer som redan innan kampanjen var världskända.
Lägg därtill att Donald Trump inte är vilken kändis som helst. Att "You're fired" i tv, twittra oförskämdheter och driva konspirationsteorier gör inte nyhetsintresset mindre. Allt han gör är potentiella nyheter. Att mycket sedan inte är sant driver bara nyhetsintresset ännu mer. Man skulle kunna säga att Donald Trump är en helt medialiserad politiker. Det går inte att tänka sig honom utan medierna. Han är medielogikens yttersta konsekvens.
Kampanjens smutsighet ifråga om personangrepp är också den redan historisk. Det finns knappast någon presidentvalskampanj som handlat så lite om sakfrågor och så mycket om personerna. Men visst finns det tydliga sakfrågeskillnader. Läs Martin Gelins utmärkta artikel i dagens DN.
Ser man på hur svenska nyhetsmedier bevakar amerikanska val är det ibland lite bisarrt att vi som konsumenter troligen vet mycket mer om hur det amerikanska valet går till än det svenska. Som tittare och läsare får man redan följa med i primärvalscirkusen och ta del av seder och bruk i hur demokraterna och republikanerna vaskar fram sina kandidater. Under kampanjen är det sedan oftast också ett mycket större fokus på kandidaterna och spelet än på sakfrågor.
I ett avseende skiljer sig bevakningen åt i årets kampanj jämfört med tidigare. Oftast brukar svenska medier (och andra västeuropeiska medier) skriva mer om den demokratiske kandidaten, men i år är det tvärtom. It's all about newsworthiness! Trump skapar nyheter så fort han öppnar munnen och visst har det varit mycket kritik mot honom, men det har han till stor del förorsakat själv.
I dagens DN intervjuas jag om svenska medier och det amerikanska valet
Amerikanska presidentval är en global angelägenhet. Kampanjen är stora nyheter i alla länder. Så även i Sverige, där medierna satsar mer än någonsin på bevakningen. Kampanjen är historisk på fler än ett sätt. Hillary Clinton är den första kvinnliga presidentkandidaten, f.d. first lady, senator och utrikesminister och Donald Trump är en internationellt känd företagsledare som också tillbringat många timmar i underhållnings-tv. Vi har med andra ord en kampanj mellan två personer som redan innan kampanjen var världskända.
Lägg därtill att Donald Trump inte är vilken kändis som helst. Att "You're fired" i tv, twittra oförskämdheter och driva konspirationsteorier gör inte nyhetsintresset mindre. Allt han gör är potentiella nyheter. Att mycket sedan inte är sant driver bara nyhetsintresset ännu mer. Man skulle kunna säga att Donald Trump är en helt medialiserad politiker. Det går inte att tänka sig honom utan medierna. Han är medielogikens yttersta konsekvens.
Kampanjens smutsighet ifråga om personangrepp är också den redan historisk. Det finns knappast någon presidentvalskampanj som handlat så lite om sakfrågor och så mycket om personerna. Men visst finns det tydliga sakfrågeskillnader. Läs Martin Gelins utmärkta artikel i dagens DN.
Ser man på hur svenska nyhetsmedier bevakar amerikanska val är det ibland lite bisarrt att vi som konsumenter troligen vet mycket mer om hur det amerikanska valet går till än det svenska. Som tittare och läsare får man redan följa med i primärvalscirkusen och ta del av seder och bruk i hur demokraterna och republikanerna vaskar fram sina kandidater. Under kampanjen är det sedan oftast också ett mycket större fokus på kandidaterna och spelet än på sakfrågor.
I ett avseende skiljer sig bevakningen åt i årets kampanj jämfört med tidigare. Oftast brukar svenska medier (och andra västeuropeiska medier) skriva mer om den demokratiske kandidaten, men i år är det tvärtom. It's all about newsworthiness! Trump skapar nyheter så fort han öppnar munnen och visst har det varit mycket kritik mot honom, men det har han till stor del förorsakat själv.
I dagens DN intervjuas jag om svenska medier och det amerikanska valet
Kommentarer
Skicka en kommentar