Propagandainspektionen (vecka 8) - LO och M först ut i valkampanjen

Traditionellt börjar valrörelsen på allvar en månad före valet, när partierna börjar sätta upp sina affischer. Ett undantag de senaste decennierna har varit att LO har kört i gång kampanjer redan på våren, alltså långt före partierna, och då med både affischer på reklamplats (vid busshållplatser och dylikt) och filmer på nätet. Så även i år. Den 26 januari presenterade LO filmen ”Fråga oss. Om du vill ha hela svaret.” Länk till filmen: https://youtu.be/JX7K0klsXKo

Filmen är en frontalattack på de borgerligas och i synnerhet Moderaternas bild av situationen i dagens Sverige, med en trumpet som spelar Du gamla, du fria bakom en indignerad göteborgsröst. Som något nytt tar man även tag i den fråga som Moderaterna har försökt ta patent på, nämligen brottsligheten och vänder den till en fråga om brottsliga arbetsgivare och andra som utnyttjar arbetarna.

Moderaternas motdrag

Men Moderaterna kom med ett motdrag för två veckor sen med affischer vid busskurer i storstäderna.




Foto: Orla Vigsø

”Nu får vi ordning på Sverige!” utropar Ulf Kristersson, med den allvarliga och bestämda minen vi har vant oss vid att se honom visa upp. Inget nytt där, med andra ord: klassisk moderat politik, samma lediga klädstil som han började visa upp (ibland) vid förra valet, och samma sammanbitna min.

Men två saker är värda att framhäva. För det första är affischkampanjen ett tecken på att man är på väg mot en förlängd valrörelse, vilket stämmer väl överens med vad valforskare har pratat om sen 1990-talet: att vi numera har en i det närmaste permanent valrörelse, där partiernas kommunikation hela tiden är inriktad mot det kommande valet. Opinionsmätningar används strategiskt för att peka mot hur resultaten förväntas bli i valet, oavsett hur långt bort i framtiden det ligger.

Aktivist-Ulf?

Det andra som är intressant med affischerna är de ifyllda bokstäverna. Har partistrategen suttit och kluddat vid skrivbordet och bara råkat fylla i tomrummen? Självklart inte. När jag frågade designern  Nina Ulmaja pekade hon på likheterna med de bokstavsmallar, i stenciltypsnitt, som används av aktivister, när de sprejar sina budskap på murarna – se bilden nedan. Så Moderaterna försöker med andra ord se lite rebelliska ut, de vill vara nere med kidsen – vilket ju kan verka strida lite med affischernas löften om hårdare tag och lag & ordning.


 Av Orla Vigsø


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Propagandainspektionen (vecka 1) - Våra favoritaffischer!

Varför skulle myndigheter inte berätta allt de vet? En liten undersökning med en hypotetisk fråga

Propagandainspektionen (vecka 26) - Den PR-kunnige uppkomlingen: Gustav Vasa, del 1