Truth Social - en flopp!

Idag lanserade Donald Trump till slut sin nya sociala medieplattform: Truth Social. Den har varit på
gång ett tag, men vägen har kantats av problem och förseningar. Men nu verkar det ändå som att det är dags för den förre presidenten att få en plattform på sociala medier igen. Som han har längtat. 

Mattan som drogs undan

När Donald Trump stängdes av från Twitter var det som att dra undan mattan under fötterna på honom. Trumps förmåga att röra runt i grytan med en ständig ström av tweets var det som utgjorde stora delar av hans symboliska makt. Twittrandet upprörde, polariserade, skapade engagemang och inte minst styrde det dagordningen. Ibland kanske för att ta bort uppmärksamheten från andra sakfrågor. Man kan tycka mycket om USAs förre president, men att han var en skicklig twittrare och mediedomptör kan ingen ta ifrån honom. Så när Twitter stängde hans konto försvann också hans plattform att kommunicera på en nationell och global arena. 

Alternativen funkade inte

Planeringen inför Truth Social har pågått länge. Men Donald Trump har försökt med andra sätt att nå offentligheten. Ständiga pressmeddelanden, bloggsatsningen eller försöka att snacka upp andra sociala mediekanaler såsom Parler. Men inget har riktigt funkat. Inte minst beroende på att Trump inte längre är president och därför inte är i centrum av det politiska samtalet. Dessutom har troligen besattheten av valförlusten knappast gjort att Trump nyhetsvärde ökat. Det är yesterday's news.

Truth Social - en flopp 

Jag har stuckit ut hakan och redan dömt ut Truth Social, vilket spreds via TT idag till många svenska dagstidningar. Fick även en liten pratstund med P3 nyheter. Hur kan jag då vara så säker på att det inte kommer fungera? Helt säker kan jag givetvis inte vara, men det finns många saker som talar mot Trumps vison om att skapa en utmanare till Twitter. Kanske jag får äta upp det här framöver, men detta är mina argument.

För det första är det väldigt svårt att skapa framgångsrika sociala medieplattformar. Endast några få lyckas. De allra flesta misslyckas. 

För det andra måste sociala medieplattformar slå brett för att kunna skala upp. Truth Social är för smal. Likt andra nischplattformar är det inte troligt att den når utanför den redan trogna följarskaran. Inte minst då det enligt uppgift inte ska tillåtas uttalanden som syftar att "nedvärdera, besudla, eller på annat sätt skada, enligt vår uppfattning, oss och/eller sajten". 

För det tredje verkar Truth Social inte så kul. Ska man hänga på sociala medier måste det finnas något där som drar och om inte bara trumpisterna ska lockas måste den ha ett bredare tilltal. Dessutom kan man fundera på om tiden kanske sprungit ifrån Twitterlogiken. Är det inte andra tilltal som gäller 2022? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Propagandainspektionen (vecka 1) - Våra favoritaffischer!

Varför skulle myndigheter inte berätta allt de vet? En liten undersökning med en hypotetisk fråga

Propagandainspektionen (vecka 26) - Den PR-kunnige uppkomlingen: Gustav Vasa, del 1