tisdag 24 april 2018

Valrörelser och Hells Angels

För ganska länge sedan förutspådde jag att digitaliseringen skulle bidra till mer negativa kampanjer och smutskastning i svenska valrörelser. Inte minst beroende på sociala medier i kombination med de allt enklare möjligheterna att skapa eget innehåll med med bilder och filmer. Det har aldrig varit enklare att göra politisk propaganda än nu och sociala medier ger det större spridning. Möjligheten att gömma sig bakom anonymitet eller oklara sändare bidrar också till den hårdare tonen vi ser på nätet inför valrörelsen 2018.

Det verkar som jag kanske för en gångs skull kommer att få rätt. ETC och SvD har i flera artiklar granskat den allt hårdare politiska retoriken med satir och bilder, sk memes som ofta slår ganska vilt och onyanserat. Ibland är det riktigt kul och just humorfaktorn ska inte underskattas. Men det är en humor där man skrattar åt någon, inte med. Elakt och roligt, som Percy Nilegård uttryckte saken i Killingängets Percy tårar.

Det intressanta är att vi också verkar få två valrörelser. Den ena där partiledare och kandidater poängterar att de ska vara "vuxna" och sakliga i debatten. Den andra där negativa kampanjer mot motståndare och deras politik sprids via mer eller mindre partianknutna organisationer och sociala mediekonton.

LO:s valfilm som nu sprids på nätet har orsakat stark debatt om debattklimatet i den kommande valrörelsen. Svenskt Närningslivssponsrade Facebookkonton exempelvis som Rödgrön röra har granskats och deras retorik har kritiserats. Det intressanta här är ju att partierna inte själva går nära dessa kampanjer. Istället är det organisationer runt omkring partierna som gör det smutsiga jobbet.  Det här har vi sett i bland annat USA där de värsta övertrampen ifråga om negativa kampanjer ofta drivs av organisationer som inte har någon (formell) koppling till kandidaterna. Det är lite som Hells Angels och deras prospects/hangarounds, där de senare lär göra de mest smutsiga jobben. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar